Aparat mieszkowy, w przeciwieństwie do pozostałych wymienionych urządzeń, nie jest źródłem cyfrowego pozyskiwania obrazu. Działa na zasadzie mechanicznego przesuwania materiału światłoczułego, co oznacza, że wykorzystuje tradycyjne techniki fotograficzne, a nie cyfrowe. Główne zastosowanie aparatów mieszkowych znajduje się w fotografii artystycznej oraz w reprodukcji dzieł sztuki, gdzie ważna jest jakość obrazu oraz kontrola nad głębią ostrości. W przemyśle fotograficznym, aparaty mieszkowe są wykorzystywane do zdjęć dużych formatów, co pozwala na uzyskanie bardzo szczegółowych obrazów, które są następnie skanowane lub kopiowane, a nie automatycznie pozyskiwane w formie cyfrowej, jak w przypadku aparatów cyfrowych. Dobrą praktyką w branży fotograficznej jest umiejętność rozróżnienia technologii analogowych i cyfrowych, co pozwala na świadome podejmowanie decyzji przy wyborze sprzętu do określonych zastosowań.
Bezlusterkowy aparat pełnoklatkowy, lustrzanka cyfrowa oraz skaner refleksyjny to urządzenia, które rzeczywiście są źródłem cyfrowego pozyskiwania obrazu. Bezlusterkowe aparaty pełnoklatkowe wykorzystują nowoczesne technologie, takie jak elektroniczne wizjery, co pozwala na realne podglądanie ujęcia w trybie na żywo, a także na natychmiastowe przesyłanie zdjęć do urządzeń mobilnych. Działają one na zasadzie rejestracji obrazu za pomocą matryc CCD lub CMOS, które konwertują światło na sygnał elektryczny. Lustrzanki cyfrowe natomiast, znane z zastosowania lustra i pryzmatu, również rejestrują obraz cyfrowy, oferując wysoką jakość i szeroką gamę obiektywów, co czyni je popularnymi wśród profesjonalnych fotografów. Z kolei skanery refleksyjne, chociaż mogą wydawać się mniej oczywiste, również służą do pozyskiwania cyfrowych obrazów, wykorzystując technologię skanowania do przekształcania fizycznych dokumentów lub zdjęć na formaty cyfrowe. Błędne przekonanie, że wszystkie wymienione urządzenia mogą być traktowane na równi z aparatem mieszkowym, wiąże się z nieporozumieniem co do definicji cyfrowego pozyskiwania obrazu, które wymaga zrozumienia mechanizmu działania poszczególnych urządzeń oraz ich zastosowania w praktyce fotograficznej.