Kwalifikacja: BUD.18 - Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów
Zawód: Technik geodeta
Jeśli azymut A1-2 wynosi 327°12’35’’, to jaki jest azymut odwrotny A2-1?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Zadanie z azymutami to nie taka prosta sprawa! Żeby obliczyć azymut odwrotny, dodajemy 180°, a potem musimy sprawdzić, czy nie przekroczyliśmy 360°. W naszym przykładzie, mamy azymut A<sub>1-2</sub> równy 327°12’35’’. Jak dodamy 180°, to wychodzi 507°12’35’’. No i tutaj właśnie pojawia się problem, bo ta wartość jest większa niż 360°, więc musimy odjąć 360°, żeby uzyskać azymut A<sub>2-1</sub>. I tak dostajemy 147°12’35’’. Takie obliczenia są ważne, nawigacja i geodezja to dziedziny, gdzie precyzja się liczy. Umiejętność obliczania azymutów jest naprawdę przydatna, zarówno w lotnictwie, jak i w mapowaniu. Pamiętaj, że azymuty mierzymy od północy zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Jeśli to zrozumiesz, lepiej będziesz sobie radzić z mapami i GPS-em.
Widać, że przy obliczaniu azymutu odwrotnego pojawił się pewien bałagan. Niektórzy mogą nie zauważyć, że jak A<sub>1-2</sub> to 327°12’35’’, to dodanie 180° do tego nie kończy sprawy, zwłaszcza jak wynik wychodzi 507°12’35’’. Takie wartości nie mogą być przyjmowane ot tak, bo azymut powinien być w granicach 0°-360°. Kiedy przekroczymy tę granicę, trzeba odjąć 360°, by wszystko się zgadzało. No i jeśli poszło 127°12’35’’, to tu z kolei wkradł się błąd w dodawaniu, ale pewnie też nie do końca dobrze zrozumiano zasady. Pamiętaj, że azymuty zawsze bierzemy od północy i trzymamy się tych konwencji. Typowe błędy to brak korekty wartości azymutów i nielogiczne przekształcenia. W praktyce nawigacyjnej dla precyzyjnych wyników musisz znać zasady obliczeń azymutów i ich odwrotności.