Prawidłowa odpowiedź to PIK P = 439,40 m. Aby obliczyć pikietaż punktu początkowego P łuku kołowego, należy od pikietażu punktu końcowego K (795,75 m) odjąć długość łuku L (356,35 m). Zatem, PIK P = PIK K - L, co daje: 795,75 m - 356,35 m = 439,40 m. Obliczenia te są zgodne z praktykami stosowanymi w inżynierii lądowej i geodezji, gdzie precyzyjne określenie pikietażu jest kluczowe dla prawidłowego wykonania dokumentacji budowlanej oraz planowania tras komunikacyjnych. Ustalanie pikietażu pozwala na jednoznaczną identyfikację punktów na trasie, co jest istotne podczas realizacji projektów infrastrukturalnych. Warto pamiętać, że właściwe obliczenia pikietażu są fundamentem do dalszych prac, takich jak pomiary geodezyjne, projektowanie i budowa dróg, a także innych obiektów inżynieryjnych, gdzie precyzja jest kluczowa.
Analizując inne odpowiedzi, można zauważyć, że wiele z nich opiera się na błędnym podejściu do obliczeń związanych z pikietażem. W przypadku odpowiedzi wskazujących na pikietaż punktu początkowego P = 356,35 m, nie uwzględniono faktu, że długość łuku nie jest równoważna pikietażowi punktu początkowego. Pikietaż punktu początkowego powinien być mniejszy niż pikietaż punktu końcowego, a długość łuku jest wartością odległości między tymi punktami, a nie ich bezpośrednim odniesieniem. Odpowiedź, która podaje PIK P = 1152,10 m, wykazuje zasadniczy błąd w zrozumieniu relacji między pikietażem a długością łuku, ponieważ suma tych wartości przynosi wynik, który nie ma sensu w kontekście przedstawionej sytuacji. Wreszcie, pikietaż równy PIK K = 795,75 m jest błędny, ponieważ nie uwzględnia, że punkt początkowy powinien znajdować się przed punktem końcowym na trasie łuku kołowego. Kluczowe w zrozumieniu tego zadania jest ścisłe przestrzeganie reguł obliczeń geometrycznych oraz jasne zrozumienie, jak długość łuku wpływa na pikietaż punktów, co ma ogromne znaczenie w praktyce inżynieryjnej, gdzie precyzja i zgodność z normami są niezbędne dla sukcesu projektów budowlanych.