Poprawna odpowiedź wynosi 0,03 m, co jest obliczone za pomocą wzoru na średni błąd tyczenia, który przyjmuje postać m<sub>t</sub> = M<sub>t</sub>/r. W przypadku, gdy graniczny błąd tyczenia M<sub>t</sub> wynosi 0,09 m, a współczynnik r jest równy 3, obliczenia wyglądają następująco: m<sub>t</sub> = 0,09 m / 3 = 0,03 m. Ta wartość jest istotna w kontekście pomiarów geodezyjnych i inżynieryjnych, gdzie precyzyjne określenie błędów pomiarowych ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia dokładności i wiarygodności wyników. Ustalanie średniego błędu tyczenia pozwala na lepsze planowanie prac pomiarowych oraz ich optymalizację, co jest zgodne z najlepszymi praktykami branżowymi, a także z normami, takimi jak PN-EN ISO 17123, które określają metody pomiarów i oceny niepewności. Wiedza ta jest niezbędna dla inżynierów i geodetów, którzy muszą podejmować decyzje na podstawie wyników pomiarów.
Wybór innych odpowiedzi opiera się na różnych nieporozumieniach dotyczących obliczenia średniego błędu tyczenia. Na przykład, uzyskanie wartości 0,33 m może wynikać z błędnego założenia, że współczynnik r nie jest brany pod uwagę w obliczeniach, co prowadzi do zawyżenia wyniku. Innym błędnym podejściem może być myślenie, że graniczny błąd tyczenia jest równy średniemu błędowi tyczenia, co jest nieprawidłowe, ponieważ graniczny błąd odnosi się do maksymalnych wartości błędów, które mogą wystąpić, a średni błąd to wartość odniesienia, która jest uzyskiwana z granicznego błędu podzielonego przez współczynnik r. Z kolei wartości takie jak 0,09 m lub 0,27 m również wykazują błędne zrozumienie tego, jak graniczny błąd tyczenia powinien być interpretowany w kontekście współczynnika r. W praktyce, niepoprawne wyniki mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak błędne pomiary w projektach budowlanych czy geodezyjnych. Dlatego kluczowe jest zrozumienie różnicy między granicznym błędem a średnim błędem oraz prawidłowe stosowanie wzorów przy obliczeniach. Alternatywne odpowiedzi są wynikiem typowych błędów myślowych, które mogą pojawić się w procesie uczenia się, ale ich zrozumienie i poprawne podejście do obliczeń są istotne dla osiągnięcia właściwych rezultatów w praktyce inżynieryjnej.