Prawidłowa odpowiedź to i = 2%, co oznacza, że na każdych 100 metrach poziomego odcinka drogi dochodzi do wzrostu wysokości o 2 metry. Wartość pochylenia, czyli niweleta, jest istotnym parametrem w projektowaniu dróg, ponieważ wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Aby obliczyć wartość pochylenia, stosujemy wzór: i = (Δh/d) * 100%, gdzie Δh to różnica wysokości, a d to długość odcinka. W naszym przypadku: i = (2 m / 100 m) * 100% = 2%. W praktyce, odpowiednie pochylenie niwelety pozwala na lepsze odwodnienie nawierzchni drogi, zmniejsza ryzyko aquaplaningu i zapewnia odpowiednią widoczność dla kierowców. W standardach projektowych, takich jak Zasadnicze Wymagania Techniczne dla Dróg, pochylenia dróg są określone w zależności od kategorii drogi oraz jej przeznaczenia, co ma na celu zapewnienie bezpieczeństwa i funkcjonalności.
Wybór innej wartości pochylenia niż 2% może wynikać z nieporozumienia dotyczącego zastosowania wzoru na obliczenie pochylenia drogi. Niektórzy mogą myśleć, że różnica wysokości powinna być dzielona przez długość odcinka w sposób, który nie uwzględnia przeliczenia na procenty, co prowadzi do błędnych wniosków. Na przykład, jeżeli ktoś obliczy pochylenie jako Δh/d, bez pomnożenia przez 100%, otrzyma wartość 0,02, co mogłoby być mylnie interpretowane jako 4%. Kolejnym popularnym błędem jest nieprawidłowe odczytanie jednostek miary; czasem może wystąpić zamiana jednostek, co skutkuje błędnym wynikiem. Również stosowanie nieodpowiednich założeń co do wytycznych projektowych, jak np. niewłaściwe przyjęcie standardów dotyczących wysokości lub długości drogi, może prowadzić do błędnych obliczeń. W praktyce, ważne jest, aby mieć na uwadze, że projektowanie dróg wymaga staranności i precyzji, a także znajomości obowiązujących norm i regulacji, które jasno określają wymagania dotyczące parametrów drogi, w tym pochylenia. Dlatego kluczowe jest zrozumienie podstawowych zasad inżynierii lądowej oraz umiejętność stosowania odpowiednich wzorów w praktyce.