Prawidłowa odpowiedź to 100,00 m, co można obliczyć na podstawie podanego pochylenia niwelety oraz wysokości punktu o kilometrze 3,8+50. Pochylenie wynoszące -1% oznacza, że na każdy 1% długości trasy, wysokość obniża się o 1 metr na 100 metrów. Ustalając, że różnica kilometrów między punktami 3,8+50 a 4,0+50 wynosi 200 metrów, można obliczyć spadek wysokości. Dla tej odległości obniżenie wysokości wyniesie 2 metry (1% z 200 metrów). Zatem z wysokości 102,00 m w punkcie 3,8+50 odejmujemy 2 metry, co daje wysokość 100,00 m w punkcie 4,0+50. Takie podejście jest zgodne z zasadami niwelacji i stosowanymi w praktyce inżynieryjnej metodami obliczeniowymi, które pozwalają na dokładne określenie wysokości punktów terenowych. Wiedza ta jest kluczowa w projektowaniu infrastruktury i zarządzaniu budowami, gdzie precyzyjne pomiary są niezbędne do zapewnienia stabilności i bezpieczeństwa budowli.
Chociaż różne odpowiedzi mogą wydawać się logiczne przy pierwszym spojrzeniu, każda z nich zawiera błędy w obliczeniach i interpretacji podanego pochylenia. Wysokości takie jak 104,00 m i 103,00 m sugerują, że punkty te są wyżej od punktu 3,8+50, co jest niezgodne z informacją o pochyleniu niwelety wynoszącym -1%. Negatywne pochylenie oznacza, że wysokość punktów w kierunku milej trasy powinna maleć, a nie rosnąć. Ponadto, przyjąwszy, że 101,00 m to również błędna odpowiedź, nie uwzględnia ona obliczonego spadku wysokości wynikającego z ujemnego pochylenia. Typowym błędem myślowym w takich obliczeniach jest założenie, że zmiana kilometrów nie wpływa na wysokość punktów. W rzeczywistości, każde 100 metrów w terenie przekłada się na bezpośrednią zmianę wysokości zgodnie z podanym pochylem. Niedostateczne zrozumienie pojęcia niwelety i jej znaczenia w praktyce inżynieryjnej prowadzi do niepoprawnych wniosków. Dlatego ważne jest, aby dokładnie przeanalizować warunki i zastosować odpowiednie metody obliczeniowe, aby uzyskać prawidłowe wyniki w zakresie pomiarów terenu.