Poprawna odpowiedź to 10,00 m, ponieważ szerokość korony nasypu drogi oblicza się na podstawie całkowitej szerokości podstawy nasypu i dwukrotności szerokości stoku. Stok nasypu ma kluczowe znaczenie w projektowaniu, ponieważ wpływa na stabilność konstrukcji oraz efektywność odwodnienia. Zgodnie z najlepszymi praktykami w inżynierii drogowej, stosunek stoku jest określany w zależności od materiału, z którego wykonany jest nasyp oraz jego wysokości. W naszym przypadku, po dokładnym obliczeniu, otrzymujemy szerokość korony równą 10,00 m, co potwierdza zastosowane zasady obliczeniowe. Przykładowo, jeśli wysokość nasypu wynosi 3 m, a zastosowany kąt stoku to 1:2, to szerokość stoku wyniesie 3 m (wysokość) * 2 (stosunek) = 6 m, a zatem szerokość korony wynosi 12 m (szerokość podstawy) - 6 m (2 * szerokość stoku) = 10 m. Właściwe obliczenia są kluczowe dla bezpieczeństwa i trwałości infrastruktury drogowej.
Odpowiedzi 10,80 m, 5,40 m i 1,80 m są nieprawidłowe z kilku powodów związanych z podstawowymi zasadami obliczania szerokości korony nasypu. Przede wszystkim, w przypadku szerokości 10,80 m, wydaje się, że może to być po prostu błędna interpretacja całkowitych wymiarów, które nie uwzględniają odpowiednich proporcji stoku. Jeśli pominięto obliczenia szerokości stoku lub źle dobrano kąt stoku, mogłoby to prowadzić do zawyżenia tej wartości. Z kolei odpowiedź 5,40 m sugeruje, że wysokość nasypu była znacznie mniejsza niż rzeczywiście jest, co także jest nieprawidłowe w kontekście obliczeń inżynieryjnych. W praktyce, jeżeli przyjęty kąt stoku byłby zbyt stromy, mogłoby to prowadzić do niestabilności konstrukcji. Odpowiedź 1,80 m w ogóle nie uwzględnia szerokości podstawy nasypu i zakłada zbyt małą wartość, co jest typowym błędem myślowym, świadczącym o niewłaściwym podejściu do obliczeń. Zrozumienie, jak obliczać szerokość korony nasypu, wymaga znajomości szerokości podstawy oraz zrozumienia, jak stoki wpływają na ogólną stabilność nasypu. Dlatego ważne jest, aby każdy krok obliczeń był dokładnie przemyślany i oparty na odpowiednich zasadach inżynieryjnych.