Wysokość punktu B wynosi 171,750 m, ponieważ obliczenia opierają się na precyzyjnych danych o wysokości punktu A oraz zastosowanym nachyleniu terenu. Wysokość punktu A wynosi 171,250 m. Aby uzyskać wysokość punktu B, należy dodać przewyższenie wynikające z nachylenia terenu, które w tym przypadku wynosi 1% z długości 50 m, co daje 0,5 m. Stąd obliczenie: 171,250 m + 0,5 m = 171,750 m. Tego rodzaju obliczenia są fundamentalne w projektowaniu infrastruktury drogowej, gdzie precyzyjne określenie wysokości punktów jest niezbędne do zapewnienia właściwego odwodnienia terenu oraz stabilności konstrukcji. W praktyce inżynieryjnej, obliczenia wysokości muszą uwzględniać różne czynniki, w tym lokalne warunki terenowe i atmosferyczne, a także standardy branżowe, takie jak PN-EN 1991 dotyczące obciążeń na budowle. Zrozumienie tych podstawowych zasad jest kluczowe dla sukcesu każdego projektu budowlanego.
Niepoprawne odpowiedzi mogą wynikać z różnych nieporozumień dotyczących obliczeń wysokości punktów w niweletach drogowych. Wysokości, takie jak 170,750 m, 171,550 m oraz 170,550 m, są błędne, ponieważ nie uwzględniają właściwego przewyższenia wynikającego z nachylenia terenu. Kluczowym błędem, który prowadzi do takich wyników, jest nieprawidłowe dodawanie przewyższenia do wysokości punktu A. W przypadku, gdy obliczenia nie są dokładnie przeprowadzone, istnieje ryzyko, że nieprawidłowo określona wysokość punktu B może wpłynąć na całą konstrukcję drogi, prowadząc do problemów z odwodnieniem oraz stabilnością. Na przykład, pomijając przewyższenie, uzyskuje się błędną interpretację nachylenia drogi, co może skutkować powstawaniem kolein lub zastoisk wodnych. Ponadto, nieprawidłowe wartości mogą również wynikać z błędów w pomiarach lub źle zinterpretowanych danych terenowych. W praktyce, kluczowe jest, aby inżynierowie i projektanci stosowali znormalizowane metody obliczeń i weryfikowali dane przed podjęciem decyzji projektowych, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w branży budowlanej. Zrozumienie tych zasad może pomóc uniknąć kosztownych błędów w projektowaniu oraz budowie infrastruktury drogowej.