Odpowiedź 4, która wskazuje na maksymalnie 4 repery odniesienia po każdej stronie rzeki, jest zgodna z obowiązującymi standardami inżynieryjnymi. W kontekście budowy mostów i nadzorowania ich przemieszczeń, repery te odgrywają kluczową rolę w pomiarach wysokościowych, a ich optymalna liczba nie powinna przekraczać czterech na stronę. Umożliwia to uzyskanie precyzyjnych danych na temat osiadania i przemieszczeń podpór oraz przęseł mostowych, co jest niezbędne do zachowania bezpieczeństwa konstrukcji oraz do planowania ewentualnych działań konserwacyjnych. W praktyce, umieszczanie zbyt dużej liczby reperów może prowadzić do skomplikowania pomiarów oraz zwiększenia możliwości wystąpienia błędów, co w konsekwencji może wpływać na jakość i wiarygodność wyników. Zgodnie z rekomendacjami Polskiej Normy PN-EN 1992-2, optymalne rozmieszczenie reperów poprawia efektywność monitoringu i zwiększa dokładność pomiarów, co jest kluczowe w kontekście analizy zachowań konstrukcji mostowych.
Wybór liczby reperów większej niż cztery może wydawać się uzasadniony, jednak taki krok może prowadzić do problemów z interpretacją uzyskanych danych. Mając na uwadze, że każdy dodatkowy reper niesie ze sobą ryzyko wprowadzenia błędów pomiarowych, nadmiar takich punktów odniesienia może skomplikować analizę i przyczynić się do trudności w wyciąganiu właściwych wniosków. W standardach inżynieryjnych, takich jak PN-EN 1992-2, wskazuje się na konieczność zachowania umiaru przy rozmieszczaniu reperów, aby uniknąć nadmiaru danych, które mogą prowadzić do niejednoznacznych lub mylących interpretacji. W praktyce, większa liczba reperów może także powodować problemy logistyczne związane z ich instalacją oraz późniejszymi pomiarami, co w rezultacie może generować dodatkowe koszty i czas potrzebny na przeprowadzenie odpowiednich analiz. Zbyt duża liczba punktów odniesienia może powodować zamieszanie w procesie monitorowania, a także wprowadzać nieporozumienia w obszarze odpowiedzialności za poszczególne pomiary, co może negatywnie wpływać na jakość nadzoru inżynieryjnego i bezpieczeństwo całej konstrukcji. Dlatego kluczowe jest przestrzeganie ustalonych norm i dobrych praktyk, aby zapewnić efektywny i bezpieczny proces budowy oraz późniejszego eksploatowania mostów.