Kwalifikacja: GIW.02 - Eksploatacja podziemna złóż
W przypadku transportu urobku na trasie o dwukierunkowym nachyleniu, wózki hamulcowe oraz inne urządzenia do hamowania powinny być umieszczone
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Wiesz co, umieszczanie wózków hamulcowych z przodu i z tyłu zestawów transportowych to naprawdę dobry ruch. Takie rozwiązanie pomaga w ogarnięciu systemu hamulcowego, zwłaszcza na trasach, gdzie nachylenie idzie w dwie strony. Bo wiadomo, kiedy zjeżdżasz w dół, to trzeba mieć kontrolę nad prędkością, a te wózki z przodu pomagają w tym. Z tyłu z kolei chronimy zestaw przed przypadkowym stoczeniem. No i to wszystko jest zgodne z normami branżowymi, które wymagają, żeby transport był bezpieczny i stabilny. W kopalniach, na przykład, to podejście jest kluczowe, bo teren potrafi być skomplikowany, więc muszą dbać o bezpieczeństwo, żeby żadnych wypadków nie było i żeby transport działał sprawnie.
Jak tak myślę, to wydaje mi się, że umiejscowienie wózków hamulcowych w transporcie urobku to raczej nie jest takie proste. Tylko umieszczenie ich na początku lub końcu zestawu nie bierze pod uwagę, że na trasach z różnym nachyleniem, jak zjazdy i wjazdy, trzeba naprawdę uważać na prędkość. Jak byśmy mieli hamulce tylko na końcu, to może się zdarzyć to 'niespodziewane stoczenie', a w przypadku hamulców tylko na początku zestawu ciężko będzie kontrolować ładunek przy wjeżdżaniu w górę. Tego typu rzeczy wynikają z tego, że nie do końca rozumie się, jak różne elementy transportu działają na siebie i jak to wpływa na bezpieczeństwo. Dlatego ważne, żeby trzymać się standardów, które mówią, że hamulce powinny być i na początku, i na końcu, bo to daje lepszą kontrolę i zmniejsza ryzyko wypadków. To naprawdę coś, co trzeba mieć na uwadze w transporcie.