Podstawowy schemat kotwienia stropów V klasy oraz stropów wyrobisk o szerokości do 8,0 m przewiduje rozstaw kotwi 2,0 x 2,0 m. Taki rozstaw jest zgodny z zasadami inżynierii górniczej oraz normami dotyczącymi zabezpieczania stropów w wyrobiskach. Wybór tego rozstawu wynika z konieczności zapewnienia odpowiedniej stabilności stropów, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa pracy w podziemnych warunkach. Przy zastosowaniu kotwi w takiej odległości, uzyskuje się optymalne warunki dla przenoszenia obciążeń i redukcji ryzyka osuwisk. Przykładowo, w wyrobiskach węgla kamiennego, gdzie stropy są narażone na znaczące obciążenia, takie ustawienie kotwi pozwala efektywnie zarządzać siłami działającymi na strop. Dodatkowo, zgodnie z normami PN-G-11010, odpowiednie rozstawienie kotwi jest kluczowe przy projektowaniu systemów zabezpieczeń, co ma na celu nie tylko ochronę pracowników, ale także długoterminową stabilność infrastruktury górniczej.
Wybór niewłaściwego rozstawu kotwi, jak 2,5 x 2,5 m, 1,0 x 1,0 m czy 1,5 x 1,5 m, może prowadzić do poważnych konsekwencji dla stabilności stropów w wyrobiskach. Rozstaw 2,5 x 2,5 m może okazać się zbyt rozległy, co skutkuje niewystarczającą ilością punktów kotwienia, a tym samym obniżeniem zdolności do przenoszenia obciążeń. W przypadku wyboru rozstawu 1,0 x 1,0 m, kotwy byłyby zbyt blisko siebie, co mogłoby prowadzić do nadmiernego ściskania materiału, a w efekcie pogorszenia stabilności stropu. Podobnie, rozstaw 1,5 x 1,5 m jest również niewłaściwy, gdyż nie zapewnia wystarczającej dystrybucji sił działających na strop. Takie błędy w rozstawie kotwi są typowe dla osób, które nie uwzględniają specyfiki geologicznej terenu oraz obciążeń, jakim poddawane są stropy. Rekomendowane wartości rozstawu kotwi powinny być zgodne z analizą inżynieryjną, która uwzględnia nie tylko geologię, ale także czynniki dynamiczne, takie jak drgania spowodowane pracą maszyn czy ruchy górotworu. Nieprawidłowy dobór rozstawu kotwi może zatem prowadzić do zagrożeń dla bezpieczeństwa pracowników oraz zwiększenia kosztów eksploatacji z powodu konieczności częstszych napraw i konserwacji.