Kwalifikacja: GIW.02 - Eksploatacja podziemna złóż
W modelu opartym na węglu, proces rozcinania złoża polega na tym, że z szybu wydobywczego na każdym poziomie realizuje się
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Przecznica główna jest kluczowym elementem modelu węglowego, stanowiącym główny korytarz transportowy w obrębie złoża. Jej wykonanie z szybu wydobywczego na każdym poziomie umożliwia efektywne poruszanie się górników oraz transportowanie urobku. W procesie wydobycia węgla, przętnice główne łączą różne poziomy złoża, co minimalizuje czas dojazdu do miejsc pracy i przyspiesza wydobycie. W praktyce oznacza to, że każda przętnica główna musi być odpowiednio zaprojektowana tak, aby uwzględniała warunki geologiczne oraz mechaniczne, co jest zgodne z normami branżowymi, takimi jak PN-EN 15288-1, które dotyczą bezpieczeństwa i ergonomii w górnictwie. Stosowanie przętnic głównych zwiększa także elastyczność operacyjną w przypadku awarii lub zmian w planie wydobycia, pozwalając na szybsze dostosowanie się do zaistniałych warunków. Dobrze zorganizowany system przętnic głównych jest fundamentem efektywnego zarządzania złożem węglowym.
Wybór odpowiedzi dotyczących pochylni w pokładzie, przekopów kierunkowych oraz chodników podstawowych nie jest zgodny z zasadami stosowanymi w modelu węglowym. Pochylnie w pokładzie, mimo że są istotne dla transportu urobku, nie są w stanie zapewnić odpowiedniego podziału złoża na różne poziomy. Ich funkcjonalność ogranicza się do transportu w obrębie jednego poziomu, co nie odpowiada na potrzeby związane z wyodrębnieniem przętnic głównych. Przekopy kierunkowe mogą być używane do prowadzenia prac w kierunku określonym geologią złoża, jednak w kontekście organizacji złoża i efektywności wydobycia, nie pełnią one roli centralnych korytarzy transportowych. Z kolei chodniki podstawowe są pomocniczymi elementami, które nie są projektowane dla maksymalizacji efektywności transportu pomiędzy poziomami, lecz służą bardziej jako dodatkowe ścieżki do poszukiwania lub wydobycia węgla. Te niewłaściwe wybory często wynikają z mylnego przeświadczenia, że każda forma komunikacji w złożu jest równoważna funkcji przętnicy głównej, co prowadzi do nieefektywnego planowania operacyjnego oraz zwiększenia ryzyka w kontekście bezpieczeństwa górników. Dlatego kluczowe jest zrozumienie roli przętnicy głównej jako fundamentu struktury transportowej w wydobyciu węgla.