Poprawna odpowiedź to 40 t/h, co można obliczyć na podstawie wydajności transportu urobku przez wóz odstawczy. Wóz ma pojemność skrzyni ładunkowej wynoszącą 10 m³, a gęstość transportowanego urobku wynosi 2,5 t/m³. Zatem każdy kurs wozu transportuje 10 m³ x 2,5 t/m³ = 25 ton urobku. W ciągu 5 godzin wóz wykonał 8 kursów, co daje łączną masę transportowanego urobku równą 8 kursów x 25 t = 200 t. Aby obliczyć wydajność w tonach na godzinę, przeliczamy całkowitą masę na czas. Wydajność wynosi 200 t / 5 h = 40 t/h. Tego typu obliczenia wydajności są istotne w logistyce i transporcie, ponieważ pozwalają ocenić efektywność operacji transportowych oraz planować przyszłe działania w oparciu o rzeczywiste wyniki. Dobrze zrozumienie tych zasad przyczynia się do optymalizacji procesów transportowych i zwiększenia efektywności zarządzania ładunkiem.
Wybór błędnej odpowiedzi najczęściej wynika z mylnego zrozumienia koncepcji wydajności transportu. Odpowiedzi takie jak 40 m³/h czy 40 m³ odnoszą się do objętości, a nie do masy, co jest kluczowe w kontekście transportu materiałów. Wydajność transportowa powinna być zawsze wyrażona w jednostkach masy na czas, a nie objętości, zwłaszcza gdy mamy do czynienia z różnymi gęstościami materiałów. Przykładowo, odpowiedź 40 t sugeruje całkowitą masę, ale nie uwzględnia czasu, co jest istotne do obliczenia wydajności. Osoby, które odpowiadają błędnie, mogą nie dostrzegać różnicy między transportem objętościowym a masowym, co prowadzi do niewłaściwego zastosowania formuł. W praktyce, zrozumienie gęstości materiałów oraz umiejętność przeliczania objętości na masę są niezbędne w branży transportowej, aby efektywnie zarządzać czasem i kosztami. Wydajność to nie tylko ilość transportowanych ton, ale również czas potrzebny na ich przewóz, co w rzeczywistych operacjach logistycznych ma kluczowe znaczenie dla rentowności i terminowości dostaw.