Aby obliczyć wydajność samojezdnego wozu odstawczego, należy najpierw ustalić, ile ton materiału przewiózł on w ciągu swojego czasu pracy. Skrzynia ładunkowa wozu ma pojemność 15 m³, a gęstość skały wynosi 2,0 t/m³. Zatem, za jednym kursem wóz przewozi 15 m³ * 2,0 t/m³ = 30 ton. Skoro wóz wykonał 8 kursów, całkowita ilość przewiezionego materiału wynosi 8 kursów * 30 ton/kurs = 240 ton. Wydajność obliczamy, dzieląc całkowitą masę przewiezionego materiału przez czas pracy wyrażony w godzinach. Dlatego wydajność wynosi 240 ton / 6 godzin = 40 t/h. Takie obliczenia są kluczowe w logistyce i transporcie, gdzie dokładne określenie wydajności sprzętu ma istotne znaczenie dla planowania operacji oraz oceny efektywności pracy. W branży transportowej standardy operacyjne często wymagają monitorowania wydajności pojazdów, co przyczynia się do optymalizacji kosztów i zwiększenia wydajności operacyjnej.
Obliczanie wydajności samojezdnych wozów odstawczych, jak w przypadku tego pytania, wymaga zrozumienia podstawowych zasad dotyczących pojemności skrzyni ładunkowej oraz gęstości przewożonego materiału. Często popełnianym błędem jest pomijanie kluczowego kroku, jakim jest przeliczenie objętości na masę. W odpowiedziach, które nie uwzględniają właściwego przeliczenia, może być nieprawidłowe przyjęcie wydajności na podstawie niepełnych obliczeń lub błędnych założeń. Na przykład, przyjęcie wydajności 30 t/h mogłoby wynikać z niepoprawnego uznania, że wóz przewozi mniej materiału na kurs, co jest sprzeczne z danymi zawartymi w pytaniu. Z kolei odpowiedzi wskazujące na wydajność 20 t/h lub 60 t/h mogą nasuwać mylne wnioski dotyczące pojemności skrzyni lub ilości kursów. Kluczowe jest zrozumienie, że wydajność to nie tylko liczba kursów, ale także masa przewożonego materiału w odniesieniu do czasu pracy. Dlatego w analizie wydajności należy zwracać uwagę na każdy aspekt, łącznie z gęstością materiału oraz dokładnym przeliczeniem objętości, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie zarządzania operacjami transportowymi.