Adobe Photoshop to od lat absolutny standard, jeśli chodzi o profesjonalną obróbkę zdjęć i tworzenie kompozycji graficzno-tekstowych. Moim zdaniem nie ma drugiego tak wszechstronnego narzędzia, które pozwalałoby z taką precyzją edytować zdjęcia, stosować maski, warstwy czy filtry. W branży graficznej każda poważna drukarnia, agencja reklamowa czy studio DTP korzysta właśnie z Photoshopa. Największą zaletą jest ogromna ilość narzędzi i możliwość pracy w wysokiej rozdzielczości – czy to do projektów cyfrowych, czy na potrzeby druku. Można tu zrobić praktycznie wszystko: od korekcji kolorów przez usuwanie niechcianych obiektów, aż po zaawansowane montaże i typografię. Co ciekawe, Photoshop świetnie nadaje się też do przygotowywania materiałów do internetu, bo pozwala eksportować obrazy w różnych formatach i rozdzielczościach. Wielu początkujących czasem czuje się przytłoczonych ilością funkcji, ale jak już się człowiek wdroży, to praca idzie naprawdę sprawnie. To nie tylko mój osobisty wybór – większość grafików, z którymi mam kontakt, też nie wyobraża sobie codziennej pracy bez tego programu. Warto jeszcze dodać, że Photoshop umożliwia korzystanie z zaawansowanych pluginów, co jeszcze bardziej rozszerza jego możliwości. Jeśli naprawdę zależy Ci na jakości i profesjonalnym efekcie, to Photoshop jest zdecydowanie najlepszym wyborem do obróbki zdjęć i tworzenia kompozycji graficzno-tekstowych.
Z mojego doświadczenia wynika, że wybór odpowiedniego programu do grafiki to kluczowa sprawa, zwłaszcza jeśli zależy Ci na profesjonalnych efektach. Wiele osób myli się, sądząc, że programy audio czy narzędzia do animacji też są dobre do obróbki zdjęć, bo przecież są „zaawansowane”. Tymczasem Audacity – choć nazwę ma dość rozpoznawalną – służy wyłącznie do edycji dźwięku i nagrań audio. Praca na ścieżkach dźwiękowych czy miksowanie utworów to zupełnie inna bajka niż retusz czy montaż zdjęć. Puzzle Flow to raczej program do ćwiczeń logicznych lub edukacyjnych, nie spotkałem go nigdy w środowisku graficznym i nie słyszałem, aby miał jakiekolwiek funkcje do edycji obrazu – można powiedzieć, że wybór tego narzędzia do grafiki to trochę jakby próbować wbić gwóźdź śrubokrętem. Adobe AfterEffects za to to bardzo zaawansowane narzędzie, ale do animacji i efektów specjalnych, głównie w branży wideo. Oczywiście, można tam dodawać warstwy i elementy graficzne, ale to zupełnie inny workflow niż w typowej obróbce zdjęć czy projektowaniu ulotek. Typowym błędem jest myślenie, że „Adobe to Adobe”, więc każdy ich program nada się do grafiki, ale tu naprawdę liczy się specjalizacja. W branży od lat standardem do obróbki zdjęć i montażu kompozycji graficzno-tekstowych jest Adobe Photoshop – i nie wynika to tylko z mody, lecz z naprawdę szerokich możliwości i profesjonalnych rezultatów. Warto zawsze upewnić się, do czego dany program jest stworzony, zanim się po niego sięgnie – to znacznie ułatwia pracę i pozwala uniknąć rozczarowań.