Rastrowanie to proces, który polega na konwersji obrazów z rzeczywistej skali tonalnej na formę rastrową, co oznacza, że obraz jest podzielony na drobne punkty, nazywane „punktami rastrowymi” lub „kropkami”. Te punkty różnią się wielkością i odległością od siebie, co pozwala na uzyskanie efektu tonalnego przypominającego półtony. Przykładem zastosowania rastrowania jest druk offsetowy, gdzie obrazy są tworzone przez ułożenie tych kropek w odpowiedniej sekwencji. Dzięki tej technice, można uzyskać różnorodne efekty graficzne, jak np. gradienty, co jest kluczowe w projektowaniu wydruków, plakatów czy materiałów reklamowych. W branży graficznej, zgodnie z dobrymi praktykami, używa się różnych rozdzielczości rastrowych, w zależności od medium druku, co wpływa na jakość końcowego produktu. Warto również zauważyć, że proces ten jest istotny w cyfrowym przetwarzaniu obrazów, gdzie rastrowanie umożliwia konwersję zdjęć do formatu, który jest przystosowany do obróbki w programach graficznych.
Próba zrozumienia pojęcia związanych z konwersją obrazów bez odpowiedniego kontekstu może prowadzić do mylnych wniosków. Impozycja to proces, który dotyczy układania stron w odpowiedniej kolejności przed drukiem, a nie konwersji tonalnej. Digitalizacja odnosi się do przekształcania analogowych danych w formę cyfrową, co jest istotne, ale nie dotyczy bezpośrednio konwersji tonalnej obrazów na kropki. Wektoryzacja natomiast polega na przekształceniu obrazów rastrowych w formaty wektorowe, co również nie odpowiada na pytanie o zamianę skali tonalnej na formę kropek. Typowym błędem jest mylenie tych procesów, co wynika z braku zrozumienia różnic między grafiką rastrową a wektorową oraz ich zastosowań. W praktyce, zrozumienie tych terminów i ich zastosowania jest kluczowe dla osób zajmujących się grafiką komputerową, ponieważ każda z metod ma swoje unikalne właściwości i zastosowania w zależności od końcowego efektu, który pragniemy osiągnąć. Aby lepiej zrozumieć, jak i kiedy stosować te techniki, warto zapoznać się z praktykami branżowymi i przykładami zastosowań w rzeczywistych projektach graficznych.