Rastrowanie to proces, w którym obraz jest przekształcany na siatkę składającą się z drobnych punktów, zwanych pikselami, co pozwala na odwzorowanie rzeczywistej skali tonalnej oryginału. W praktyce, technika ta jest powszechnie stosowana w grafice komputerowej, drukowaniu oraz przy tworzeniu obrazów cyfrowych. Rastrowanie jest kluczowym elementem w kontekście druku, ponieważ umożliwia odwzorowanie szczegółów i kolorów na papierze, co jest niezbędne dla uzyskania wysokiej jakości druku. W standardach takich jak CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, Black), każdy z kolorów jest reprezentowany przez odpowiednie pola rastra, co pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów. Dobre praktyki w grafice rastrowej obejmują odpowiednie ustawienie rozdzielczości obrazu, co wpływa na jakość wydruku oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni kolorystycznej, co jest istotne w kontekście profesjonalnych projektów graficznych.
Wielu użytkowników może mylić rastrowanie z innymi procesami, takimi jak impozycja, digitalizacja czy wektoryzacja, co prowadzi do nieporozumień w zrozumieniu tych pojęć. Impozycja to proces układania różnych elementów graficznych w odpowiedniej kolejności na arkuszu przed wykonaniem druku, co jest kluczowe w produkcji materiałów drukowanych, ale nie jest bezpośrednio związane z konwersją obrazu na siatkę pikseli. Digitalizacja odnosi się do przekształcania analogowych obrazów w formaty cyfrowe, co jest niezbędne dla przetwarzania danych, ale nie oznacza zamiany na obraz pikselowy. Wektoryzacja natomiast polega na przekształcaniu obrazów rastrowych w obrazy wektorowe, co pozwala na skalowanie ich bez utraty jakości, ale nie jest to proces, który zamienia obraz na siatkę punktów. Typowym błędem w podejściu do tych zagadnień jest mylenie różnych form reprezentacji obrazów oraz niedostateczne zrozumienie specyfiki każdej z technik, co może prowadzić do nieefektywnego wykorzystania narzędzi graficznych oraz błędów w produkcji graficznej.