Oznaczenie kolorystyki produktu poligraficznego, który został zadrukowany po jednej stronie farbą o barwie zielononiebieskiej (cyjan), a po drugiej stronie farbą PANTONE 113, jest prawidłowo opisane jako 1 + 1. W tym przypadku '1' odnosi się do jednej kolorystyki, czyli farby cyjan na jednej stronie, a '1' do drugiej kolorystyki, czyli PANTONE 113, na drugiej stronie. Tego rodzaju notacja jest standardem w poligrafii, który pozwala na jednoznaczne określenie zastosowanych kolorów. Przykładami zastosowania tej metody mogą być ulotki, materiały promocyjne lub opakowania, gdzie różne kolory są zastosowane na różnych stronach produktu. Dzięki temu klienci mogą lepiej zrozumieć, jakie farby będą użyte w procesie druku, a także pozwala to na odpowiednie przygotowanie plików do druku zgodnie z normami branżowymi, takimi jak ISO 12647, które definiują standardy jakości druku. W praktyce, takie oznaczenie pomaga w przewidywaniu kosztów druku oraz czasów realizacji zamówienia.
Oznaczenia kolorystyki produktu poligraficznego mogą być mylące, zwłaszcza gdy pojawiają się różne warianty notacji. W przypadku pytania, w którym należy ocenić kolorystykę zadrukowanego produktu, błędne odpowiedzi, takie jak 2 + 1, 1 + 2 czy 2 + 0, mogą wynikać z nieprawidłowego rozumienia liczby kolorów oraz sposobu ich aplikacji. Oznaczenie 2 + 1 sugeruje, że na jednej stronie zastosowano dwa kolory, co jest niepoprawne, ponieważ w rzeczywistości mamy do czynienia tylko z jedną stroną z cyjanem. Podobnie, 1 + 2 sugeruje, że na drugiej stronie zastosowano dwa kolory, co także jest błędne. Oznaczenie 2 + 0 może być interpretowane jako wykorzystanie dwóch kolorów na jednej stronie i braku koloru na drugiej, co również nie oddaje rzeczywistości. Kluczowym błędem jest nieodróżnienie liczby kolorów od liczby stron, na których są one zadrukowane. W praktyce, oznaczenie kolorów w poligrafii powinno uwzględniać zarówno ilość kolorów, jak i strony, na których są one użyte. Aby poprawnie zrozumieć proces druku, ważne jest zaznajomienie się z podstawowymi zasadami kolorystyki i sposobami, w jakie kolory są wykorzystywane w różnych technikach druku, co pozwoli uniknąć podobnych nieporozumień w przyszłości.