Barwę niebieską na wydruku cyfrowym uzyskuje się, mieszając w przestrzeni barw CMYK składowe w proporcjach:
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Odpowiedź C=100%, M=50%, Y=0% i K=0% jest prawidłowa, ponieważ w systemie barw CMYK uzyskanie koloru niebieskiego wymaga zastosowania dużej ilości koloru cyjan (C) oraz umiarkowanej ilości magenty (M). W praktyce, w druku cyfrowym, kolor niebieski można uzyskać poprzez połączenie tych dwóch składowych, co jest zgodne z zasadami mieszania barw subtraktywnych, jakie stosuje się w druku. Warto zauważyć, że kolor niebieski w kontekście druku często odnosi się do intensywnego odcienia, który można osiągnąć tylko przy odpowiednich proporcjach. Zastosowanie magenty w ilości 50% pozwala na uzyskanie głębi koloru, co jest istotne w kontekście jakości wydruku. W branży druku cyfrowego, standardem jest stosowanie przestrzeni kolorystycznych opartych na CMYK, co pozwala na precyzyjne odwzorowanie kolorów na wydrukach, a wiedza na temat proporcji składowych jest kluczowa dla osiągnięcia pożądanego efektu wizualnego.
Wszystkie pozostałe odpowiedzi nie są zgodne z zasadami mieszania kolorów w systemie CMYK. Propozycja C=0%, M=100%, Y=50% i K=0% prowadzi do uzyskania koloru purpurowego, a nie niebieskiego. W teorii kolorów, gdy magenta jest dominującą składową, a żółty również jest obecny, otrzymamy odcienie w czerwonych tonacjach, co jest sprzeczne z definicją niebieskiego. Z kolei odpowiedź C=100%, M=0%, Y=100% i K=0% generuje kolor zielony, ponieważ składowe cyjan i żółty w równych proporcjach produkują zielony odcień. Zastosowanie tych proporcji w praktyce nie przyniesie oczekiwanego rezultatu w kontekście uzyskiwania niebieskiego koloru na wydruku. Ostatnia propozycja, C=0%, M=0%, Y=100% i K=100%, wskazuje na maksymalne nasycenie żółci oraz czernią, co w ogóle nie pozwala na uzyskanie niebieskiego odcienia, a wręcz prowadzi do najciemniejszego odcienia brązu. Często popełnianym błędem jest mylenie intensywności koloru z jego podstawowymi składnikami. W druku cyfrowym, kluczowe znaczenie ma nie tylko sama obecność kolorów, ale również ich proporcje, co bezpośrednio wpływa na finalny efekt wizualny. W związku z tym, znajomość właściwych proporcji składowych w systemie CMYK jest podstawą do osiągnięcia zamierzonych rezultatów w pracy z kolorem.