Rastrowanie to kluczowy proces w grafice komputerowej, który polega na przekształceniu obrazu wektorowego lub wielotonalnego na siatkę pikseli, co umożliwia jego wyświetlenie na urządzeniach takich jak monitory czy drukarki. Dzięki rastrowaniu obraz zostaje podzielony na mniejsze jednostki - punkty (piksele), które mają przypisane wartości kolorów. Ten proces jest niezbędny w przypadku obrazów bitmapowych, gdzie jakość i szczegółowość są uzależnione od rozdzielczości rastrowania. Przykładem zastosowania rastrowania jest przygotowanie grafik do druku, gdzie jakość obrazu musi być dostosowana do wymagań sprzętu drukarskiego. Ponadto, w standardach branżowych, takich jak Adobe Photoshop, rastrowanie jest integralną częścią edycji obrazu, co podkreśla jego znaczenie w obszarze grafiki komputerowej. Rastrowanie pozwala również na zastosowanie różnych technik filtrowania i efektów, które wzbogacają wizualną stronę projektów graficznych i są uznawane za jedną z podstawowych umiejętności grafików.
Kalibracja, personalizacja oraz optymalizacja to terminy dotyczące różnych aspektów przetwarzania obrazów i technologii graficznych, ale nie odnoszą się do procesu przekształcania obrazu wielotonalnego na piksele, co jest sednem rastrowania. Kalibracja to proces dostosowywania urządzeń wyjściowych, tak aby kolory wyświetlane były zgodne z zamierzonymi wartościami, co ma kluczowe znaczenie w kontekście dokładności kolorystycznej, ale nie wpływa bezpośrednio na sposób, w jaki obraz jest przedstawiany w formie pikseli. Personalizacja odnosi się natomiast do dostosowywania treści do potrzeb użytkownika, co jest istotne w interfejsach oraz aplikacjach, ale nie ma związku z technicznym aspektem przetwarzania obrazów. Optymalizacja to termin używany do opisania procesu poprawy wydajności systemu lub jakości obrazu, ale nie odnosi się do konkretnego procesu przekształcania obrazów na piksele. Nieporozumienia te mogą wynikać z tego, że każdy z tych terminów dotyczy istotnych procesów w grafice, ale ich zastosowanie jest inne. Kluczowym błędem myślowym jest mylenie tych koncepcji z rastrowaniem, które jest specyficznym etapem w pracy z obrazami i ma na celu ich fizyczną reprezentację w postaci pikseli.