Kwalifikacja: PGF.05 - Drukowanie cyfrowe i obróbka druków
Cyfrowy plik projektu, w którym lakier ma być nałożony selektywnie, powinien zawierać
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
To, co napisałeś o osobnych warstwach i lakierowaniu, jest jak najbardziej na miejscu. Wiesz, w przygotowywaniu plików do druku z efektami specjalnymi, rozdzielenie elementów graficznych to kluczowa sprawa. W praktyce chodzi o to, że musisz mieć jasne warstwy, które pokazują, gdzie dokładnie powinien być lakier. To pomaga osobie obsługującej drukarkę w precyzyjnym nałożeniu lakieru, co potem wpływa na wygląd i funkcję gotowego produktu. W branży poligraficznej dobrze jest współpracować z innymi, żeby wszystko szło gładko i żeby unikać błędów. Weźmy na przykład projekty z lakierem UV – tu ważne jest, żeby warstwy były właściwie nazwane, bo to ułatwia późniejsze etapy produkcji i niweluje nieporozumienia. Trzymanie się tych zasad wspiera efektywność całego procesu, pozwalając zaoszczędzić zarówno czas, jak i materiały.
Przygotowanie pliku do druku z lakierem to nie jest prosta sprawa, szczególnie jeśli chodzi o warstwy. To, że projekt ma być tylko wektorowy, nie jest do końca ok. Jasne, wektory są ważne dla jakości, ale jeśli nie masz osobnych warstw dla lakierowanych elementów, to może być problem. Bez tego drukarnia może nie zrozumieć, co ma robić i przez to jakość końcowego wyrobu może być kiepska. Jak wszystkie warstwy są spłaszczone, to ciężko zarządzać poszczególnymi grafikami. W kontekście lakieru, drukarnia musi wiedzieć, które elementy mają być pokryte lakierem, a ze spłaszczonym plikiem to się nie uda. Maska do przycinania elementów to może i dobry pomysł, ale nie zawsze jest konieczna i nie rozwiązuje problemu braku oddzielnych warstw. Przygotowanie pliku powinno polegać na oddzieleniu warstw, co jest zgodne z najlepszymi praktykami, jak standardy Adobe czy ISO.