Modelowanie 3D to proces tworzenia cyfrowych reprezentacji obiektów trójwymiarowych, w którym kluczową rolę odgrywa ręczne opisywanie kształtów obiektów w postaci siatek wielokątnych (polygonal mesh). Te siatki składają się z wierzchołków, krawędzi i ścianek, które definiują geometrię obiektu. Modelowanie 3D znajduje zastosowanie w różnych dziedzinach, takich jak projektowanie gier, animacja komputerowa, architektura oraz inżynieria, umożliwiając realistyczną wizualizację i symulację obiektów. W praktyce, projektanci korzystają z programów takich jak Blender, Autodesk Maya czy 3ds Max, które wspierają tworzenie skomplikowanych modeli 3D zgodnie z aktualnymi standardami branżowymi. Warto zaznaczyć, że modelowanie 3D jest nie tylko techniką tworzenia wizualizacji, ale również kluczowym etapem w procesie produkcji, umożliwiającym dalsze etapy, takie jak animacja czy rendering, które przekształcają modele w realistyczne obrazy. Znajomość technik modelowania 3D jest niezbędna, aby efektywnie współpracować z zespołami projektowymi i produkcyjnymi.
Wektoryzacja 3D, skaning 3D oraz rendering 3D to różne techniki, które nie są tożsame z ręcznym modelowaniem obiektów w przestrzeni trójwymiarowej. Wektoryzacja 3D odnosi się do procesu przekształcania danych rastrowych w dane wektorowe, co w kontekście 3D może dotyczyć konwersji map czy obrazów w formacie wektorowym, ale nie ma bezpośredniego związku z tworzeniem fizycznych modeli obiektów. Skaning 3D to metoda pozyskiwania danych o kształcie obiektów poprzez użycie skanera 3D, który rejestruje powierzchnię obiektu i tworzy jego cyfrowy model. To podejście zakłada użycie technologii z zakresu fotogrametrii lub laserowego skanowania, a nie manualnego modelowania, co oznacza, że jest to proces bardziej automatyczny, a nie kreatywny, jak w przypadku modelowania 3D. Rendering 3D natomiast to etap przetwarzania stworzonych modeli, podczas którego generowane są dwuwymiarowe obrazy na podstawie danych 3D. W związku z tym, odpowiedzi te nie tylko mylą różne etapy procesu produkcji grafiki komputerowej, ale również mogą prowadzić do nieporozumień w zrozumieniu, jak powstają trójwymiarowe obiekty. Kluczowe jest zrozumienie różnicy pomiędzy tymi pojęciami, aby skutecznie posługiwać się narzędziami i technikami dostępnymi w branży, a także aby poprawnie komunikować się w kontekście projektów 3D.