Odpowiedzialność za towary po ich przyjęciu do sklepu i potwierdzeniu odbioru spoczywa na odbiorcy, ponieważ to on staje się właścicielem towarów i ponosi ryzyko związane z ich dalszym handlem. Przykładowo, jeżeli sklepy przyjmują dostawy towarów, ich pracownicy dokonują inspekcji i potwierdzają przyjęcie, co oznacza, że akceptują jakość i ilość towaru. W momencie potwierdzenia odbioru, odbiorca ma obowiązek zabezpieczyć towary oraz zapewnić ich odpowiednie przechowywanie, co jest kluczowe dla zachowania ich właściwości i wartości rynkowej. W praktyce, odpowiedzialność ta jest regulowana przez przepisy prawa cywilnego oraz zasady handlowe, takie jak konwencja CMR dotycząca międzynarodowego przewozu towarów. Warto zaznaczyć, że w przypadku wadliwych towarów, odbiorca ma prawo do ich reklamacji, co podkreśla jego rolę jako punktu kontaktowego w procesie logistycznym.
Wybór wynajętego przewoźnika jako podmiotu odpowiedzialnego za towary nie jest zgodny z praktykami branżowymi, ponieważ przewoźnik, mimo że transportuje towary, nie staje się ich właścicielem ani nie przyjmuje odpowiedzialności po ich dostarczeniu do miejsca przeznaczenia. Jego rola kończy się na dostarczeniu towarów do odbiorcy, a odpowiedzialność za nie przechodzi na odbiorcę w momencie potwierdzenia odbioru. Również dostawca nie ponosi odpowiedzialności po tym, jak towary zostały odebrane przez odbiorcę, co może prowadzić do nieporozumień w przypadku reklamacji lub uszkodzeń. Ostateczny nabywca, jako osoba kupująca towary, również nie jest odpowiedzialny przed dokonaniem zakupu i przyjęciem towarów, co ujawnia nieporozumienie związane z terminologią handlową. Kluczowym błędem jest mylenie ról w łańcuchu dostaw, gdzie odpowiedzialność za towary po ich przyjęciu zawsze spoczywa na odbiorcy, zgodnie z zasadami prawa cywilnego. Warto zrozumieć, że każda z wymienionych ról ma swoje specyficzne obowiązki i odpowiedzialności, które są jasno określone w umowach handlowych oraz regulacjach prawnych, co wpływa na prawidłowy przebieg transakcji i minimalizację ryzyka.