Turystyka krajoznawcza pełni kluczową funkcję edukacyjną i wychowawczą, ponieważ koncentruje się na poznawaniu lokalnych zwyczajów, kultury oraz historii regionów. Działa na rzecz promocji wartości kulturowych i naturalnych, co wpływa korzystnie na rozwój postaw obywatelskich i społecznych. Przykładem może być organizowanie wycieczek do miejsc historycznych, które umożliwiają uczestnikom zrozumienie znaczenia dziedzictwa kulturowego. Takie działania są zgodne z normami UNESCO, które podkreślają konieczność zachowania i promowania kulturowych miejsc dziedzictwa. Ponadto, turystyka krajoznawcza sprzyja integracji społecznej, wspierając lokalne społeczności i ich tradycje. W praktyce, osoby angażujące się w turystykę krajoznawczą mają możliwość uczestniczenia w warsztatach rzemieślniczych czy festiwalach kulturowych, co rozwija ich wiedzę oraz umiejętności interpersonalne. W ten sposób, turystyka ta staje się nie tylko sposobem spędzania czasu, ale również ważnym elementem kształtującym postawy i wartości, co odzwierciedla podejście do zrównoważonego rozwoju w turystyce.
Kiedy myślimy o turystyce kwalifikowanej, alternatywnej czy socjalnej, warto zwrócić uwagę na to, że każda z tych form ma inny charakter i cele, które mogą nie do końca korespondować z funkcją edukacyjną i wychowawczą, którą pełni turystyka krajoznawcza. Turystyka kwalifikowana jest zorientowana na specyficzne umiejętności oraz aktywności, takie jak wspinaczka, żeglarstwo czy narciarstwo. Choć może dostarczać uczestnikom wiedzy, jej głównym celem jest rozwijanie kompetencji w tych obszarach, a nie koniecznie edukacja o lokalnym dziedzictwie kulturowym. Z kolei turystyka alternatywna, która przeciwdziała masowej turystyce, skupia się na unikalnych doświadczeniach, ale często koncentruje się na aspektach ekologicznych czy społecznych, mogąc zaniedbywać głębsze aspekty poznawcze kultury i historii. Również turystyka socjalna, która ma na celu poprawę dostępu do turystyki dla osób z niepełnosprawnościami czy niskimi dochodami, nie kładzie nacisku na kształtowanie postaw wychowawczych. Przyczyną błędnych wniosków jest często mylne rozumienie, że każda forma turystyki ma równą wartość edukacyjną. W rzeczywistości, kluczowym elementem turystyki krajoznawczej jest jej zdolność do angażowania uczestników w aktywne poznawanie otaczającego ich świata, co prowadzi do głębszego zrozumienia i docenienia lokalnych wartości.