Turystyka krajoznawcza odgrywa kluczową rolę w procesie edukacyjnym i wychowawczym, ponieważ łączy w sobie elementy poznawcze, społeczne oraz kulturowe. Przede wszystkim, poprzez organizowanie wyjazdów do miejsc o znaczeniu historycznym, przyrodniczym czy kulturowym, uczestnicy zdobywają wiedzę o swojej lokalnej i narodowej historii, tradycjach oraz różnorodności kulturowej. Przykładowo, wycieczka do parku narodowego może nauczyć uczestników o ekosystemach, ochronie przyrody oraz znaczeniu zrównoważonego rozwoju. W praktyce, organizacje turystyczne, takie jak PTTK, opracowują programy edukacyjne, które włączają warsztaty, wykłady i praktyczne zajęcia, łącząc teorię z praktyką. Ponadto, turystyka krajoznawcza sprzyja integracji społecznej poprzez wspólne przeżywanie doświadczeń, co wzmacnia więzi międzyludzkie. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Turystyki, turystyka krajoznawcza powinna być promowana jako narzędzie rozwoju osobistego, które wspiera młodzież w kształtowaniu właściwych postaw i wartości. Umożliwia to nie tylko rozwój wiedzy, ale także umiejętności interpersonalnych, takich jak współpraca, komunikacja czy rozwiązywanie problemów.
Wybór odpowiedzi socjalna, alternatywna lub kwalifikowana wskazuje na niepełne zrozumienie roli, jaką turystyka krajoznawcza pełni w procesie edukacyjnym i wychowawczym. Turystyka socjalna koncentruje się głównie na dostępności wyjazdów dla osób z ograniczonymi środkami finansowymi i ma na celu ich integrację społeczną. Choć aspekt społeczny jest ważny, to jednak nie jest to główny cel turystyki krajoznawczej, która skupia się na poznawaniu i odkrywaniu wartości kulturowych oraz przyrodniczych, a nie jedynie na zaspokajaniu potrzeb socjalnych. W przypadku odpowiedzi alternatywnej, trudno zdefiniować, co dokładnie miałoby oznaczać to określenie w kontekście turystyki. Jest to termin stosunkowo ogólny i nie odnosi się bezpośrednio do funkcji edukacyjnych. Z kolei turystyka kwalifikowana odnosi się do specjalistycznych form turystyki, takich jak trekking, wspinaczka czy nurkowanie, które wymagają posiadania dodatkowych umiejętności i niekoniecznie mają na celu edukację w sensie krajoznawczym. Wiele osób może błędnie myśleć, że każda forma turystyki ma charakter edukacyjny, jednak kluczowe jest zrozumienie, że to właśnie turystyka krajoznawcza skupia się na wiedzy o miejscach, ich historii oraz kulturze. Zatem wybór odpowiedzi powinien opierać się na zrozumieniu roli edukacyjnej turystyki w kontekście poznania i wychowania, a nie jedynie na aspektach społecznych czy technicznych.