Tramping to forma turystyki, która łączy w sobie elementy podróżowania i odkrywania nowych miejsc w sposób niezorganizowany, ale z zachowaniem pewnych zasad. Studenci, organizując swój wyjazd do Bieszczad, samodzielnie zajmują się transportem, noclegami i wyżywieniem, co idealnie wpisuje się w definicję trampingu. W tej formie turystyki kluczowe jest odkrywanie nieznanych terenów, często poza utartymi szlakami, oraz minimalizm w planowaniu. Przykładem zastosowania trampingu może być wędrówka po górach, gdzie uczestnicy, nie mając zorganizowanej obsługi, muszą polegać na własnych umiejętnościach, takich jak orientacja w terenie, zarządzanie zasobami czy improwizacja w obliczu wyzwań. Tramping sprzyja także integracji grupy, budując umiejętności współpracy i komunikacji, a także rozwija poczucie odpowiedzialności za swoje decyzje. W kontekście standardów turystycznych, tramping wymaga przestrzegania zasad bezpieczeństwa, w tym odpowiedniego przygotowania do warunków terenowych oraz ochrony środowiska, co stanowi ważny element odpowiedzialnej turystyki.
Trekking, survival oraz karawaning to różne formy aktywności turystycznej, które w przeciwieństwie do trampingu mają swoje charakterystyczne cechy. Trekking odnosi się do długich wędrówek po górach lub bardziej wymagających terenach, zazwyczaj z organizacją związanych z noclegiem i transportem. W trekkingu kluczowe jest podążanie za wyznaczonymi szlakami, co może ograniczać swobodę eksploracji. Survival to umiejętność przetrwania w trudnych warunkach, która wymaga zaawansowanej wiedzy z zakresu pierwszej pomocy, orientacji w terenie i technik zdobywania pożywienia. W przypadku studentów, którzy planują niezorganizowane wakacje w Bieszczadach, survival nie odzwierciedla ich podejścia, ponieważ nie dążą do przetrwania w ekstremalnych warunkach, lecz do rekreacyjnego spędzenia czasu. Karawaning to forma podróżowania z użyciem przyczepy lub kampera, co również nie pasuje do koncepcji trampingu, gdzie autonomia w organizacji i elastyczność są kluczowe. Typowe błędy związane z wyborem tych opcji wynikają z mylenia ich z elastycznością i samodzielnością, które są fundamentalnymi cechami trampingu. Decydując się na te formy, studenci mogliby ograniczyć swoje doświadczenia do strukturalnych wytycznych, co stoi w sprzeczności z ideą odkrywania i eksploracji.