Wynik operacji odejmowania dwóch liczb heksadecymalnych, takich jak 60A<sub>h</sub> i 3BF<sub>h</sub>, wynosi 24B<sub>h</sub>. Aby zrozumieć, dlaczego jest to poprawna odpowiedź, warto przyjrzeć się procesu odejmowania w systemie heksadecymalnym. Liczby heksadecymalne są systemem pozycyjnym opartym na 16, co oznacza, że używają cyfr od 0 do 9 oraz liter A do F, gdzie A=10, B=11, C=12, D=13, E=14, F=15. Aby wykonać odejmowanie, konwertujemy liczby do systemu dziesiętnego: 60A<sub>h</sub> to 1530<sub>10</sub>, a 3BF<sub>h</sub> to 959<sub>10</sub>. Odejmując te wartości, otrzymujemy 571<sub>10</sub>, co po konwersji z powrotem na system heksadecymalny daje 24B<sub>h</sub>. Przykładem zastosowania tej wiedzy jest programowanie niskopoziomowe, gdzie często operujemy na danych w formacie heksadecymalnym, co pozwala na bardziej zrozumiałą reprezentację adresów pamięci i wartości binarnych. Zrozumienie operacji na liczbach heksadecymalnych jest kluczowe w kontekście inżynierii oprogramowania oraz analizy systemów komputerowych.
Odpowiedzi 39A<sub>h</sub>, 349<sub>h</sub> oraz 2AE<sub>h</sub> wskazują na błędne zrozumienie podstawowych zasad odejmowania w systemie heksadecymalnym. Często zdarza się, że osoby uczące się tego tematu mylą systemy liczbowe, co prowadzi do nieprawidłowych wyników. Na przykład, w przypadku 39A<sub>h</sub>, można zauważyć błędną interpretację wyników odejmowania, gdzie suma i różne miejsca wartości nie są odpowiednio analizowane. W liczbie 39A<sub>h</sub> każda cyfra nie jest prawidłowo obliczona w kontekście odejmowania, co prowadzi do jej zawyżenia. Odpowiedź 349<sub>h</sub> sugeruje z kolei, że odejmowanie zostało przeprowadzone przy założeniu, że wyniki powinny być większe niż podstawa, co jest błędnym podejściem, ponieważ wynik operacji odejmowania nie powinien przekraczać wartości, od której odejmujemy. Z kolei 2AE<sub>h</sub> wskazuje na niepoprawny wynik konwersji i odejmowania, gdzie użytkownik mógł pomylić wartości heksadecymalne z ich dziesiętnymi odpowiednikami. Przede wszystkim, kluczowym błędem jest brak zrozumienia konwersji i podstawowych zasad wykonywania operacji arytmetycznych w systemie heksadecymalnym, co wymaga od użytkowników większej precyzji i znajomości zasad działania systemów liczbowych oraz odpowiednich konwersji między nimi.