Format RAW jest uznawany za standardowy sposób przechowywania surowych danych obrazowych z matrycy aparatu cyfrowego. Oferuje on najwyższą wierność odwzorowania obrazu, ponieważ nie kompresuje ani nie przetwarza danych, jak ma to miejsce w przypadku formatów takich jak JPEG. Pliki RAW zawierają pełne informacje o kolorach, jasności oraz szczegółach obrazu, co umożliwia ich dokładną obróbkę w profesjonalnych programach graficznych, takich jak Adobe Lightroom czy Photoshop. Użytkownik ma możliwość dostosowania parametrów obrazu, takich jak ekspozycja, balans bieli czy kontrast, co przekłada się na wyspecjalizowane efekty wizualne. Dodatkowo, ponieważ pliki RAW są niezależne od urządzenia, można je przenosić między różnymi programami graficznymi, co czyni je uniwersalnym narzędziem dla fotografów. Warto zaznaczyć, że ze względu na dużą ilość danych, pliki RAW zajmują więcej miejsca na dysku, jednak ich jakość i elastyczność w obróbce są tego warte.
Formaty takie jak SWF (Shockwave Flash) są przeznaczone do animacji i interaktywności w środowisku internetowym, ale nie są używane do przechowywania danych obrazowych z aparatu. SWF nie jest w stanie zachować wysokiej wierności odwzorowania obrazu, ponieważ jego głównym celem jest prezentacja multimedialna, a nie rejestracja szczegółów zdjęć. PNG (Portable Network Graphics) to format kompresji bezstratnej, który jest lepszy od JPEG w kontekście zachowania jakości obrazu, ale nadal nie oferuje takiej głębokości danych jak RAW. PNG jest stosowany głównie do grafiki internetowej i nie jest optymalny dla profesjonalnej fotografii, w której kluczowe jest zachowanie pełnych informacji o obrazie. EPS (Encapsulated PostScript) to format plików wektorowych, a jego głównym zastosowaniem jest druk i grafika wektorowa. Pomimo iż można w nim przechowywać obrazy rastrowe, nie jest odpowiedni do rejestrowania zdjęć w ich surowej postaci, co ogranicza jego użyteczność w kontekście obróbki fotograficznej. Typowym błędem jest mylenie formatów przeznaczonych do różnych celów, co może prowadzić do wyboru niewłaściwego formatu dla konkretnego zastosowania w fotografii. Zrozumienie, jakie parametry i możliwości oferują poszczególne formaty, jest kluczowe dla uzyskania najlepszych efektów pracy z obrazami.