Smar syntetyczny jest optymalnym rozwiązaniem do konserwacji elementów łożyskowanych oraz ślizgowych w urządzeniach peryferyjnych ze względu na swoje wyjątkowe właściwości tribologiczne. Charakteryzuje się niskim współczynnikiem tarcia, wysoką odpornością na ścinanie oraz stabilnością termiczną, co sprawia, że jest idealny do zastosowań w warunkach wysokotemperaturowych i dużych obciążeń. Przykładowo, w silnikach elektrycznych lub napędach mechanicznych, smar syntetyczny zmniejsza zużycie elementów ściernych, co wydłuża żywotność urządzeń. Zgodnie z normą ISO 6743, smary syntetyczne są klasyfikowane według różnych wymagań aplikacyjnych, co pozwala na dobór odpowiedniego produktu do specyficznych warunków pracy. Użycie smaru syntetycznego jest również zgodne z najlepszymi praktykami w zakresie utrzymania ruchu, co przyczynia się do zwiększenia efektywności energetycznej oraz zmniejszenia kosztów operacyjnych.
Sprężone powietrze, mimo że jest często stosowane w różnych aplikacjach przemysłowych, nie jest odpowiednim środkiem do konserwacji elementów łożyskowanych i ślizgowych. Może wprawdzie służyć do oczyszczania z zanieczyszczeń, jednak nie dostarcza ono żadnej substancji smarnej, co jest kluczowe dla zmniejszenia tarcia i zużycia. Użycie jedynie sprężonego powietrza może prowadzić do szybszego zużycia łożysk, ponieważ nie zabezpiecza ich przed korozją ani nie zmniejsza tarcia. Ponadto, stosowanie tetrowej szmatki do konserwacji jest równie niewłaściwe, ponieważ mimo że może być użyta do czyszczenia, nie ma właściwości smarnych, które są niezbędne do zapewnienia długotrwałej ochrony. Natomiast powłoka grafitowa, choć ma właściwości smarne, nie jest tak efektywna jak smar syntetyczny w długoterminowych aplikacjach, szczególnie tam, gdzie występują zmienne obciążenia i wysokie prędkości. W związku z tym, opieranie się na tych metodach może skutkować zwiększonym zużyciem urządzeń oraz wyższymi kosztami utrzymania. Należy pamiętać, że skuteczna konserwacja wymaga zastosowania odpowiednich substancji smarnych, co podkreśla znaczenie stosowania smaru syntetycznego w odpowiednich aplikacjach.