Kwalifikacja: INF.02 - Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych
Zawód: Technik informatyk
Jak wiele domen kolizyjnych oraz rozgłoszeniowych można dostrzec na schemacie?

Odpowiedzi
Informacja zwrotna
W schemacie sieciowym mamy różne urządzenia, jak przełączniki, routery i koncentratory, które razem tworzą naszą strukturę. Każdy przełącznik działa jak taki mały strażnik, który tworzy swoją własną domenę kolizyjną. Dzięki temu, kolizje są ograniczone tylko do jego segmentu. Widzimy, że mamy dziewięć przełączników, więc można powiedzieć, że mamy dziewięć różnych obszarów, gdzie te kolizje mogą się wydarzyć. Co do routerów, to one oddzielają domeny rozgłoszeniowe, ponieważ nie przepuszczają pakietów rozgłoszeniowych. W naszym schemacie mamy cztery routery, więc i cztery domeny rozgłoszeniowe. Myślę, że zrozumienie różnicy między tymi domenami jest mega ważne, szczególnie gdy projektujemy sieci, które mają być wydajne i łatwe do rozbudowy. Oddzielanie kolizji przez przełączniki i zarządzanie rozgłoszeniami przez routery to dobre praktyki. Pozwala to na lepsze wykorzystanie sieci i zmniejsza ryzyko kolizji oraz nadmiernego rozgłaszania pakietów.
Wiesz, dlaczego odpowiedzi są błędne? Wynika to z nieporozumienia, jak działają przełączniki i routery w sieci. Mówiąc o domenach kolizyjnych, mamy na myśli miejsca, gdzie pakiety mogą się zderzać. W sieciach z koncentratorami jest to powszechne, bo wszystko działa w jednym wspólnym segmencie. A przy przełącznikach kolizje są praktycznie wyeliminowane, bo każde połączenie to osobna domena kolizyjna. Dlatego stwierdzenie, że jest tylko jedna domena kolizyjna, jest błędne, szczególnie mając pod uwagę, że mamy kilka przełączników. Tak samo nie jest prawdziwe mówienie o wielu domenach rozgłoszeniowych, bo to routery je oddzielają. Każda strona routera tworzy własną domenę, więc nie można mieć tylu domen rozgłoszeniowych, co urządzeń w sieci. Zrozumienie tych zasad jest naprawdę ważne, żeby dobrze projektować sieci, umożliwić sprawne zarządzanie ruchem i unikać problemów z kolizjami i nadmiernym rozgłaszaniem pakietów. Warto się tym zainteresować, żeby zrozumieć, jak to wszystko działa.