Odpowiedź 105 w systemie ósemkowym jest poprawna, ponieważ liczba 45 w systemie dziesiętnym odpowiada 105 w systemie ósemkowym. Aby to zrozumieć, musimy najpierw przeliczyć liczbę 45 dziesiętną na system ósemkowy. Proces konwersji polega na wielokrotnym dzieleniu liczby przez 8 i zapisywaniu reszt. Dzielimy 45 przez 8, co daje nam 5 z resztą 5. Następnie bierzemy wynik dzielenia, czyli 5, i dzielimy go ponownie przez 8, co daje 0 z resztą 5. Zbierając reszty od ostatniego dzielenia do pierwszego, otrzymujemy 55, co w systemie ósemkowym zapisywane jest jako 105. Praktyczne zastosowanie tej wiedzy jest istotne w programowaniu, gdzie różne systemy liczbowania są używane, na przykład w systemach plików, adresowaniu pamięci oraz w wielu algorytmach, które wymagają konwersji między różnymi systemami liczbowymi. Wiedza na temat konwersji systemów liczbowych jest również kluczowa w informatyce i inżynierii, gdzie zachodzi potrzeba efektywnego przetwarzania danych.
Zrozumienie konwersji liczb pomiędzy systemami liczbowymi jest kluczowym aspektem w informatyce i matematyce. Odpowiedzi 110 i 108 są nieprawidłowe, ponieważ wynikają z błędnego zrozumienia zasad konwersji liczbowej. Odpowiedź 110 odpowiada liczbie 72 w systemie dziesiętnym. Aby to obliczyć, można przeliczyć 110 na system dziesiętny. Wartości w systemie ósemkowym są mnożone przez odpowiednie potęgi ósemki, co w przypadku tej liczby daje 1*8^2 + 1*8^1 + 0*8^0 = 64 + 8 + 0 = 72. Z kolei dla odpowiedzi 108, przeliczając na system dziesiętny otrzymujemy 1*8^2 + 0*8^1 + 8*8^0 = 64 + 0 + 8 = 72. To pokazuje, że użytkownicy mylili reszty przy dzieleniu przez 8 lub nieprawidłowo dobierali potęgi. Z kolei odpowiedź 102 w systemie ósemkowym to 66 w systemie dziesiętnym, co również jest błędne dla liczby 45. Odpowiedź ta jest wynikiem niepoprawnego zrozumienia, gdzie mnożenie wartości przez niewłaściwe potęgi lub pomijanie reszt prowadzi do błędnych konwersji. Warto zwrócić uwagę na fakt, że zrozumienie systemów liczbowych jest fundamentem dla wielu zastosowań w informatyce, w tym w programowaniu niskopoziomowym, gdzie często pracuje się z różnymi reprezentacjami danych oraz w algorytmach przetwarzania informacji.