Martwy piksel to problem, który dotyczy wyświetlaczy LCD i oznacza punkt na ekranie, który nie reaguje na sygnały z karty graficznej. W przypadku martwego piksela, najczęściej pozostaje on w jednym, niezmiennym kolorze, a najczęściej jest to kolor czarny. Oznacza to, że piksel nie emituje światła, co sprawia, że jest widoczny jako ciemny punkt na tle jaśniejszego obrazu. Martwe piksele mogą występować z różnych przyczyn, w tym uszkodzeń mechanicznych, błędów w produkcji lub problemów z oprogramowaniem. W branży standardem jest, że producenci monitorów klasyfikują martwe piksele jako defekty, jeżeli ich liczba przekracza określony próg, który zazwyczaj wynosi kilka pikseli na milion. Użytkownicy mogą spotkać się z tym problemem podczas codziennego użytku, np. w grach komputerowych czy podczas pracy z grafiką, gdzie jakość obrazu ma kluczowe znaczenie. Dobrą praktyką jest regularne sprawdzanie monitorów pod kątem martwych pikseli, aby zminimalizować wpływ takich defektów na doświadczenia użytkowników.
Wybór odpowiedzi szary, żółty lub fioletowy w kontekście martwego piksela odzwierciedla nieporozumienie dotyczące charakterystyki tego zjawiska. Martwy piksel nie świeci i dlatego nie przyjmuje żadnego koloru, który byłby zauważalny na ekranie. Szary piksel mógłby sugerować, że piksel jest w stanie przejrzystości, co nie jest prawdą w przypadku martwego piksela. Kolor szary mógłby być mylony z uszkodzonym pikselem, który jest w stanie 'zablokowanym', ale taki stan jest inny od martwego piksela, który nie reaguje wcale. Żółty i fioletowy to kolory, które mogłyby być wyświetlane na ekranie tylko w przypadku, gdy piksel działa, co nie ma miejsca w przypadku martwego piksela. Typowe błędy myślowe w tej kwestii mogą obejmować mylenie martwych pikseli z pikselami stuck, które są zablokowane na określonym kolorze, a nie w stanie martwym. W praktyce każdy monitor, który ma martwe piksele, powinien być reklamowany, ponieważ użytkownik nie może efektywnie korzystać z urządzenia, które ma widoczne defekty. Dlatego tak istotne jest zrozumienie różnicy między tymi zjawiskami oraz ich wpływem na jakość obrazu.