Shareware to model licencjonowania oprogramowania, który umożliwia użytkownikom korzystanie z programu przez określony czas w celach testowych. Jest to praktyka szeroko stosowana w branży oprogramowania, która pozwala użytkownikom na zapoznanie się z funkcjonalnością aplikacji przed podjęciem decyzji o zakupie. Przykładem może być oprogramowanie graficzne, które oferuje użytkownikom pełną wersję przez 30 dni, aby mogli ocenić, czy spełnia ich oczekiwania. Po zakończeniu okresu próbnego, użytkownik musi zakupić licencję, aby kontynuować korzystanie z programu. Shareware często przyjmuje formę ograniczonej funkcjonalności lub wprowadza znaki wodne, aby zachęcić użytkowników do wykupienia pełnej wersji. Model ten wspiera standardy takie jak EULA (End User License Agreement), które regulują zasady korzystania z oprogramowania, oraz praktyki branżowe promujące uczciwe podejście do handlu oprogramowaniem.
Wiele osób myli pojęcie shareware z innymi modelami licencjonowania, co prowadzi do nieporozumień. Przykładowo, stwierdzenie, że shareware to korzystanie z programu przez określony czas, po którym program przestaje działać, jest mylące. Ten opis bardziej pasuje do modeli trial, gdzie użytkownik korzysta z pełnej funkcjonalności, ale z ograniczonym czasem. Z kolei twierdzenie, że shareware pozwala na używanie programu bezpłatnie i bez żadnych ograniczeń, jest nieprecyzyjne, ponieważ shareware oferuje jedynie ograniczoną wersję programu z zamiarem skłonienia użytkowników do zakupu. Opis jako bezpłatne rozprowadzanie aplikacji bez ujawniania kodu źródłowego również jest błędny, ponieważ shareware niekoniecznie dotyczy publikacji kodu źródłowego, a raczej możliwości przetestowania oprogramowania przed zakupem. Typowe błędy myślowe, które prowadzą do takich wniosków, to nieporozumienia dotyczące różnic między modelami licencyjnymi, a także mylenie koncepcji freeware z shareware. Freeware odnosi się do oprogramowania, które jest całkowicie darmowe, bez ograniczeń czasowych, podczas gdy shareware zawsze nastawia się na możliwość zakupu, co jest kluczowe w jego definicji. W związku z tym, zrozumienie tych różnic jest istotne dla właściwego korzystania z oprogramowania i przestrzegania zasad licencjonowania.