Ekran dotykowy to urządzenie wskazujące, które pozwala użytkownikowi na interakcję z systemem komputerowym poprzez dotyk. Dzięki technologii pojemnościowej lub rezystancyjnej, użytkownik może bezpośrednio manipulować elementami interfejsu, co czyni go bardzo intuicyjnym w użyciu. Ekrany dotykowe znajdują zastosowanie w różnych urządzeniach, takich jak smartfony, tablety, kioski informacyjne oraz terminale płatnicze. W branży IT ekran dotykowy stał się standardem, zwłaszcza w kontekście rozwoju interfejsów użytkownika, które wymagają szybkiej i bezpośredniej interakcji. Z uwagi na ergonomię, zastosowanie ekranów dotykowych w miejscach publicznych umożliwia łatwe i szybkie uzyskiwanie informacji, co wpisuje się w najlepsze praktyki projektowania UX. Warto również zauważyć, że standardy takie jak ISO 9241 wskazują na znaczenie dostępności i użyteczności interfejsów, co ekran dotykowy dostarcza poprzez swoją prostotę i bezpośredniość działania.
Wybór skanera, drukarki lub pamięci USB jako urządzenia wskazującego opiera się na nieporozumieniach dotyczących definicji tych terminów. Skaner, chociaż może być wykorzystywany do przekształcania dokumentów papierowych na format cyfrowy, nie umożliwia bezpośredniej interakcji użytkownika ze systemem komputerowym. Działa on raczej jako urządzenie wejściowe, które przetwarza dane, a nie jako interfejs do ich bezpośredniej manipulacji. Drukarka, z drugiej strony, jest urządzeniem wyjściowym, które służy do przekształcania informacji cyfrowych na formę papierową, co także nie ma związku z interakcją użytkownika. Pamięć USB to urządzenie do przechowywania danych, które umożliwia transfer plików między systemami, lecz nie wspiera interakcji w czasie rzeczywistym. Te nieporozumienia często wynikają z mylenia kategorii urządzeń wejściowych i wyjściowych. Kluczowym błędem jest zrozumienie, że urządzenia wskazujące powinny umożliwiać bezpośrednią i intuicyjną interakcję z systemem, tak jak ekran dotykowy, który jest zaprojektowany z myślą o użytkownikach, zapewniając im szybką i wygodną możliwość wprowadzania danych.