Odpowiedź 24-30 fps jest poprawna, ponieważ standardowy zakres klatek na sekundę dla filmów wynosi właśnie 24-30 fps. W praktyce, 24 fps jest uznawane za minimum dla filmów kinowych, co pozwala uzyskać wrażenie ruchu, które ludzie uznają za płynne. Przykładowo, filmy kręcone w tej klatkażu, takie jak klasyczne produkcje Hollywood, często korzystają z techniki zwanej 'motion blur', która dodatkowo poprawia wrażenie płynności. W przypadku telewizji, większa liczba klatek może być stosowana, co pozwala na lepszą jakość obrazu podczas szybkich ruchów, jednak 30 fps to standard dla wielu programów telewizyjnych. Ważne jest również zrozumienie, że zbyt niska liczba klatek, jak na przykład 16-19 fps, może prowadzić do efektu stroboskopowego, co jest nieprzyjemne dla widza. Normy branżowe, takie jak SMPTE (Society of Motion Picture and Television Engineers), potwierdzają, że liczba klatek między 24 a 30 fps jest odpowiednia do uzyskania zamierzonego efektu wizualnego w filmie.
Wybór wartości poniżej 24 fps, takich jak 20-23 fps czy 16-19 fps, na pewno nie zapewni płynności obrazu w filmie. Klatkaż 20-23 fps nie tylko nie osiąga standardów branżowych, ale również wprowadza widza w kłopotliwy stan, ponieważ takie niskie wartości skutkują widocznymi skokami między klatkami. Kiedy klatkaż spada poniżej 24 fps, efekt staje się zbliżony do stroboskopu, co może być bardzo nieprzyjemne dla widza. Na przykład, przy 16-19 fps widać wyraźnie, że ruchy są zbyt szarpane, co prowadzi do utraty immersji w filmie. Ponadto, niektóre produkcje telewizyjne mogą wykorzystywać wyższe klatkaże, aby uzyskać lepszą jakość obrazu, jednak wybór 24-30 fps pozostaje kluczowy w kontekście klasycznych filmów. W przemyśle filmowym kluczowe jest, aby zrozumieć, jak liczba klatek wpływa na postrzeganie obrazu przez widza i jak standardy ustalone przez organizacje takie jak SMPTE wpływają na techniki produkcji. Niewłaściwy klatkaż nie tylko wpłynie na estetykę filmu, ale również na jego odbiór przez publiczność, co czyni ten temat krytycznym dla każdego, kto chce zrozumieć sztukę filmową.