Bitmapa, znana również jako obraz rastrowy, jest zbiorem pikseli, gdzie każdy piksel ma przypisaną określoną wartość koloru. Tego rodzaju obrazy są powszechnie stosowane w grafice komputerowej i fotografii cyfrowej. Bitmapy wyróżniają się tym, że ich rozdzielczość jest stała, co oznacza, że powiększanie takiego obrazu skutkuje utratą jakości i pojawieniem się rozmycia. W przeciwieństwie do grafiki wektorowej, która opiera się na matematycznych równaniach i jest skalowalna bez utraty jakości, bitmapy są ograniczone do rozdzielczości, w jakiej zostały utworzone. Przykładem formatów obrazów rastrowych są JPEG, PNG, BMP oraz GIF. Praktyczne zastosowanie bitmap obejmuje edycję zdjęć przy użyciu oprogramowania, takiego jak Adobe Photoshop, gdzie możliwe jest manipulowanie każdym pikselem, co daje dużą swobodę w zakresie tworzenia obrazów. Standardy dotyczące obrazów rastrowych, takie jak sRGB czy Adobe RGB, definiują przestrzenie kolorów, co jest kluczowe dla zapewnienia spójności kolorystycznej w różnych urządzeniach wyświetlających.
Odpowiedzi związane z pojęciami analogowymi, wektorowymi i interaktywnymi ukazują różnorodność technik przetwarzania obrazów, które różnią się od bitmapy. Obrazy analogowe są dziełem tradycyjnej fotografii, w której obrazy są utrwalane na materiale światłoczułym, takim jak film fotograficzny. Chociaż mogą być konwertowane na format cyfrowy, nie mają one tej samej struktury pikselowej co bitmapy, a ich jakość zależy od wielu czynników, w tym jakości materiałów i procesu wywoływania. Z kolei grafika wektorowa polega na używaniu punktów, linii i krzywych do tworzenia obrazów, co pozwala na ich dowolne skalowanie bez utraty jakości. Przykłady to formaty SVG i EPS, które są idealne dla projektów, w których wymagana jest wysoka jakość w różnych rozmiarach, na przykład w druku. Ostatnia odpowiedź wskazuje na obrazy interaktywne, które są złożonymi strukturami łączącymi elementy wizualne z interakcjami użytkownika. Takie obrazy często wykorzystują technologie webowe, jak HTML5, i są stosowane w grach komputerowych czy aplikacjach interaktywnych, jednak ich funkcjonalność różni się od statycznych bitmap. Każda z tych odpowiedzi obrazuje inne aspekty technologii obrazowania, które są nieodłącznie związane z różnymi metodami przetwarzania i przedstawiania obrazów w cyfrowym świecie.