Kwalifikacja: INF.03 - Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
Wynik wykonania zapytania SQL toSELECT count(*) FROM Uczniowie WHERE srednia = 5;
SELECT count(*) FROM Uczniowie WHERE srednia = 5;
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Poprawna odpowiedź to liczba uczniów, których średnia ocen wynosi 5. Zapytanie SQL zawiera funkcję agregującą count(*), która zlicza wszystkie rekordy spełniające warunek określony w klauzuli WHERE. W tym przypadku filtrujemy uczniów, których średnia ocen jest równa 5. Tego rodzaju operacje są powszechnie stosowane w bazach danych do uzyskiwania statystyk oraz analizowania danych. Na przykład, jeśli chcemy ocenić skuteczność programu nauczania, możemy zastosować podobne zapytanie, aby zidentyfikować liczbę uczniów osiągających określony poziom w nauce. W praktyce ważne jest, aby zrozumieć, że przy używaniu funkcji agregujących w SQL, wyniki mogą być niezwykle cenne dla menedżerów edukacyjnych, którzy podejmują decyzje na podstawie danych. Rekomendowane jest również zrozumienie kontekstu, w jakim są stosowane takie zapytania, oraz sposób, w jaki można je optymalizować dla większych zbiorów danych, aby uzyskać szybkie i dokładne wyniki.
Zarówno pierwsza, jak i druga odpowiedź nie są zgodne z logiką zapytania SQL. Pierwsza odpowiedź sugeruje, że wynik zapytania to liczba wszystkich uczniów. Jest to nieprawidłowe, ponieważ zapytanie liczy tylko tych uczniów, którzy mają średnią ocen równą 5, a nie wszystkich uczniów. Tego rodzaju myślenie prowadzi do błędnych wniosków o zakresie danych, które zliczamy. Z kolei druga odpowiedź wskazuje na średnią ocen wszystkich uczniów, co również jest błędne, ponieważ zapytanie nie oblicza średniej, lecz jedynie liczy liczby spełniające określony warunek. Tego rodzaju nieporozumienia mogą prowadzić do nieprawidłowych analiz, które mogą wpływać na podejmowanie decyzji, szczególnie w kontekście edukacyjnym, gdzie dane są kluczowe dla oceny postępów uczniów. Trzecią odpowiedzią jest liczba uczniów z konkretną średnią, co w rzeczywistości jest celem naszego zapytania, natomiast czwarta odpowiedź, mówiąca o sumie ocen uczniów, również nie ma podstaw w tym kontekście, ponieważ zapytanie nie wykonuje operacji dodawania, lecz liczy rekordy. Kluczowe jest zrozumienie, jak różne operacje w SQL wpływają na wyniki i jak poprawne formułowanie zapytań może prowadzić do uzyskania pożądanych danych.