Kwalifikacja: INF.03 - Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych
Jakie jest zadanie poniższej pętli?int x = 0;
while (x < 10)
{
mojeKsiazki[x] = new Ksiazka();
x++;
}
int x = 0;
while (x < 10)
{
mojeKsiazki[x] = new Ksiazka();
x++;
}
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
Prawidłowa odpowiedź to utworzenie dziesięciu obiektów typu Ksiazka, co jest jasno widoczne w kodzie przedstawionym w pytaniu. Pętla while wykonuje się, dopóki zmienna x jest mniejsza niż 10, co oznacza, że iteracje będą miały miejsce od 0 do 9. W każdej iteracji tworzony jest nowy obiekt typu Ksiazka za pomocą operatora new, a następnie przypisywany do odpowiedniego indeksu w tablicy mojeKsiazki. Koncepcja dynamicznego tworzenia obiektów jest kluczowa w programowaniu obiektowym, ponieważ pozwala na elastyczne zarządzanie zasobami, co jest szczególnie przydatne w sytuacjach, gdy liczba obiektów jest nieznana z góry. Przykładowo, w aplikacjach do zarządzania bibliotekami, gdzie liczba książek może się zmieniać w zależności od użytkowników, pętle takie jak ta umożliwiają efektywne dodawanie nowych książek do systemu. Dobrą praktyką jest również zapewnienie, że tablica, do której przypisujemy obiekty, jest odpowiednio zainicjowana, aby uniknąć błędów podczas próby dostępu do jej elementów.
Wszystkie pozostałe odpowiedzi zawierają błędne interpretacje działania przedstawionej pętli. Po pierwsze, wypełnienie tabeli Ksiazka danymi nie jest precyzyjnie określone w kodzie. Pętla nie przypisuje żadnych konkretów do utworzonych obiektów, a jedynie je inicjalizuje. Odpowiedź dotycząca wypisania na ekranie danych tabeli Ksiazka również jest błędna. W kodzie nie ma żadnych instrukcji wyświetlających dane obiektów, więc ta interpretacja jest myląca. Kolejną nieprawidłowością jest sugestia, że pętla tworzy tylko jeden obiekt. W rzeczywistości pętla jest zaprojektowana tak, aby utworzyć osiem obiektów, co jest sprzeczne z założeniem, że jedna iteracja odpowiada jednemu obiektowi. Typowe błędy myślowe prowadzące do takich wniosków to brak zrozumienia mechanizmu działania pętli i nieumiejętność analizy kodu krok po kroku. Ważne jest, aby programiści potrafili czytać i analizować kod w kontekście ogólnych zasad programowania obiektowego oraz rozumieli rolę pętli w tworzeniu i zarządzaniu obiektami.