Kategorie: Roboty ziemne i drogowe Materiały i technologie
Ilustracja numer 3 pokazuje klasyczne drogowe płyty żelbetowe, które są charakterystyczne dla wielu polskich dróg tymczasowych, dojazdów polnych czy nawet placów budowy. Płyty żelbetowe mają prostą, najczęściej prostokątną lub kwadratową formę o stosunkowo dużych wymiarach i jednolitej powierzchni. Są one prefabrykowane – czyli produkowane w wytwórni i dopiero potem transportowane na miejsce budowy. Stosuje się je głównie tam, gdzie wymagana jest szybka budowa nawierzchni odpornej na duże obciążenia i łatwe utrzymanie. Z mojego doświadczenia jedna z największych zalet tych płyt to możliwość szybkiego demontażu i ponownego użycia. Zdarza się, że po kilku latach płyty z jednej drogi są przenoszone w inne miejsce, co realnie obniża koszty budowy i eksploatacji. Według branżowych standardów (np. Warunki Techniczne D-05) płyty żelbetowe muszą mieć określoną wytrzymałość i grubość oraz właściwą klasę betonu. Są odporne na większość warunków atmosferycznych i mają długą żywotność przy zachowaniu podstawowych zasad montażu: odpowiednio przygotowane podłoże, właściwe zagęszczenie gruntu. Moim zdaniem, jeżeli ktoś pracował już przy budowie dróg tymczasowych lub polnych, raczej nie ma wątpliwości, jak wygląda typowa płyta żelbetowa – to taki trochę branżowy klasyk.