Wybrałeś audiobook „O miłości frywolnie” autorstwa Jana Kochanowskiego i innych, co jest jak najbardziej trafionym wyborem w kontekście Światowego Dnia Poezji. Ten dzień jest poświęcony promowaniu poezji i jej znaczenia w kulturze, a utwory Kochanowskiego są uznawane za klasykę polskiej literatury poetyckiej. Moim zdaniem ekspozycja właśnie tego audiobooka to nie tylko zgodność z tematyką wydarzenia, ale też szansa, by zwrócić uwagę uczestników na kunszt językowy i ponadczasowość poezji. W praktyce, przy tego typu wydarzeniach powinno się przede wszystkim wybierać materiały bezpośrednio związane z poezją – zarówno twórców dawnych, jak i współczesnych, bo to pokazuje różnorodność i rozwój tej formy sztuki. Standardy branżowe sugerują, by promować utwory, które mogą zachęcić do dalszego obcowania z poezją, a wybór audiobooka z interpretacjami wierszy to naprawdę skuteczny sposób – szczególnie, gdy są one czytane przez profesjonalnych lektorów, co dodatkowo podkreśla walory artystyczne tekstu. Z mojego doświadczenia wynika też, że takie prezentacje zwiększają zainteresowanie poezją nawet wśród osób, które na co dzień po nią nie sięgają. Audiobook pozwala przeżyć poezję w inny sposób niż klasyczna książka, bo głos lektora dodaje interpretacji, a to jest bardzo cenne z punktu widzenia edukacji czy promocji kultury.
Przy wyborze audiobooków na kiermasz z okazji Światowego Dnia Poezji warto pamiętać, że kluczowe jest powiązanie prezentowanych materiałów z tematyką poetycką. Niestety, niektóre z zaproponowanych tytułów, chociaż ciekawe same w sobie, nie wpisują się w ideę promowania poezji jako gatunku literackiego. „Angielski do mnie mów” to pozycja edukacyjna, która ma na celu naukę języka angielskiego – więc jej charakter dydaktyczny nie jest zgodny z zamysłem wydarzenia ukierunkowanego na poezję. „Dziecko Noego” Erica-Emmanuela Schmitta to z kolei powieść, która, choć wartościowa pod względem literackim i emocjonalnym, nie jest zbiorem utworów poetyckich ani nie prezentuje poezji jako takiej, co wyklucza ją z grona kandydatów na ekspozycję podczas wydarzenia poetyckiego. „Zemsta” Aleksandra Fredry to dramat komediowy, bardzo znany i lubiany w Polsce, jednak nie jest zbiorem poezji w ścisłym tego słowa znaczeniu – chociaż tekst jest rymowany, to przede wszystkim jest utworem scenicznym, a nie klasyczną poezją czy zbiorem wierszy. Bardzo często mylnie utożsamiamy literaturę piękną w ogólności z poezją, ale na Światowy Dzień Poezji branżowe zalecenia są jednoznaczne: promować należy poezję, czyli formy liryczne, które mają swoje specyficzne cechy jak rytm, rym czy metaforyka. Najczęściej popełnianym błędem jest właśnie pomijanie tych różnic gatunkowych i wybieranie utworów popularnych lub znanych, ale niezgodnych z profilem wydarzenia. To prowadzi do rozmycia przekazu i nie spełnia edukacyjnej roli kiermaszu. Warto więc zawsze weryfikować, czy dany audiobook jest faktycznie poezją lub interpretacją poezji, a nie tylko utworem literackim o innym charakterze.