Drogi i autostrady stanowią kluczowe elementy infrastruktury liniowej transportu, odpowiadając za przemieszczanie ludzi oraz towarów na dużą skalę. Jako sieć komunikacyjna, drogi i autostrady zapewniają nie tylko efektywność przewozów, ale również bezpieczeństwo podróży. Przy projektowaniu i budowie tych dróg stosuje się szereg norm i standardów, takich jak normy Eurokod, które regulują aspekty techniczne, geotechniczne i materiałowe. Przykłady praktycznego zastosowania infrastruktury liniowej obejmują autostrady A1 w Polsce, które ułatwiają transport między różnymi regionami kraju, zwiększając dostępność rynków. Właściwe utrzymanie tej infrastruktury, w tym regularne przeglądy i modernizacje, jest niezbędne, aby zminimalizować ryzyko wypadków oraz zapewnić długotrwałą funkcjonalność systemu transportowego.
Zarówno dworce, jak i stacje obsługi technicznej oraz stacje benzynowe pełnią ważną rolę w systemie transportowym, jednak nie są one częścią infrastruktury liniowej transportu. Dworce, np. kolejowe, czy lotniska, są punktami przesiadkowymi i obsługi pasażerów, co czyni je infrastrukturą punktową, a nie liniową. Punktowe elementy, takie jak stacje obsługi, służą do wsparcia transportu, ale same w sobie nie są trasami przemieszczania. W przypadku infrastruktury liniowej kluczowe są elementy transportowe, które tworzą ciągłe trasy, jak drogi, autostrady, czy linie kolejowe. Odpowiedzi sugerujące, że wszystkie rodzaje pojazdów samochodowych są częścią infrastruktury liniowej, są również mylne, ponieważ pojazdy są użytkownikami tej infrastruktury, a nie jej składnikami. Typowe błędy myślowe dotyczące tego zagadnienia związane są z myleniem funkcji infrastruktury i jej typu. Zrozumienie, dlaczego tylko elementy liniowe, takie jak drogi, są istotne dla transportu, jest kluczowe dla analizy systemów transportowych. Dlatego istotne jest, aby skupić się na tych elementach, które rzeczywiście tworzą bazę komunikacyjną, a nie na tych, które pełnią jedynie rolę wsparcia lub usług.