Ile minimalnie wozów podsiębiernych, przenoszących po jednym kontenerze, powinien posiadać terminal kontenerowy, który średnio w ciągu godziny obsługuje 60 kontenerów, a przeciętny cykl pracy wozu podsiębiernego (podjazd po kontener, pobranie kontenera, przewóz kontenera, odstawienie kontenera) wynosi 5 minut?
Odpowiedzi
Informacja zwrotna
W terminalach kontenerowych efektywność operacyjna jest kluczowa dla zaspokojenia potrzeb transportowych. Aby obliczyć minimalną liczbę wozów podsiębiernych potrzebnych do obsługi 60 kontenerów w ciągu godziny, należy uwzględnić czas cyklu pracy wozu. W tym przypadku czas cyklu wynoszący 5 minut oznacza, że jeden wóz podsiębierny może wykonać 12 cykli w ciągu godziny (60 minut / 5 minut). Jeśli jeden wóz jest w stanie obsłużyć 12 kontenerów w godzinę, to aby obsłużyć 60 kontenerów, potrzebujemy co najmniej 5 wozów (60 kontenerów / 12 kontenerów na wóz). W praktyce, aby zapewnić ciągłość operacyjną i uwzględnić możliwe opóźnienia, warto rozważyć posiadanie dodatkowych wozów, ale z perspektywy minimalnych wymagań, 5 wozów jest odpowiednią liczbą. Taka analiza ilustruje istotność zarządzania flotą i efektywności operacyjnej w logistyce kontenerowej.
Zrozumienie wymagań dotyczących floty wozów podsiębiernych jest kluczowe dla optymalizacji operacji terminalu kontenerowego. Odpowiedzi sugerujące, że terminal może funkcjonować z 10, 4 lub 12 wozami, wskazują na błędne zrozumienie czasu cyklu pracy oraz jego wpływu na zdolność obsługi kontenerów. W przypadku 10 wozów, obliczona zdolność wynosiłaby 120 kontenerów na godzinę, co znacznie przewyższa zapotrzebowanie, prowadząc do nieefektywności w wykorzystaniu zasobów. Z kolei 4 wozy mogą obsługiwać jedynie 48 kontenerów na godzinę, co skutkuje niedoborem i opóźnieniami w obsłudze. Natomiast 12 wozów to nadmiar, który nie tylko generuje niepotrzebne koszty, ale także utrudnia zarządzanie flotą. W praktyce, odpowiednia liczba wozów powinna być dostosowana do rzeczywistego zapotrzebowania, z uwzględnieniem czasu cyklu oraz możliwości ewentualnych awarii. Właściwe podejście polega na precyzyjnym analizowaniu cyklu operacyjnego oraz elastycznym dostosowywaniu floty do zmieniających się potrzeb, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w logistyce.