Odpowiedź 5 warstw jest poprawna, ponieważ przy transporcie ładunku w pionie musimy uwzględnić wysokość całkowitą jednostki ładunkowej oraz wysokość pojedynczej warstwy kartonów. Wysokość jednostki ładunkowej nie może przekraczać 1800 mm. Wymiary kartonu to 300 mm, co oznacza, że możemy zbudować jednostkę ładunkową w następujący sposób: dzielimy maksymalną wysokość 1800 mm przez wysokość kartonu 300 mm, co daje 6 warstw. Jednak konieczne jest uwzględnienie, że w praktyce dolna warstwa jest często stabilizowana i zabezpieczona, co oznacza, że realizacja pełnej liczby warstw nie zawsze jest możliwa. W związku z tym, przy odpowiedniej stabilizacji i zabezpieczeniu towaru, maksymalnie 5 warstw jest optymalnym rozwiązaniem. Dobrą praktyką w logistyce jest również uwzględnienie przestrzeni na ewentualne usztywnienia oraz zabezpieczenia, co sprawia, że ta odpowiedź jest zgodna z zasadami efektywnego transportu, które promują bezpieczeństwo ładunku.
Wybór innych opcji nie uwzględnia kluczowych zasad dotyczących wymagań transportowych oraz praktycznego podejścia do budowania jednostek ładunkowych. Na przykład, odpowiedzi sugerujące 4, 6 lub 8 warstw, zawierają błędne założenia co do maksymalnej wysokości, którą można osiągnąć w danym przypadku. Warto zauważyć, że nawet jeśli technicznie można by umieścić 6 warstw w wysokości 1800 mm (300 mm x 6 = 1800 mm), w praktyce takie podejście może prowadzić do ryzykownych sytuacji związanych z bezpieczeństwem ładunku, ponieważ każda warstwa wymaga odpowiedniego zabezpieczenia, co może być trudne do osiągnięcia przy pełnym załadunku. Z kolei wybór 4 warstw jest zbyt konserwatywny i nie wykorzystuje w pełni dostępnej przestrzeni, co prowadzi do nieefektywności. Z kolei przy 8 warstwach ryzyko przewrócenia się jednostki ładunkowej znacznie wzrasta, co jest sprzeczne z zasadami efektywnego zarządzania ładunkiem. Dlatego kluczowe jest, aby przy określaniu liczby warstw kierować się nie tylko wymiarami, ale również praktycznymi aspektami stabilizacji, co jest zgodne z normami branżowymi oraz praktykami zarządzania łańcuchem dostaw.