Aby obliczyć wysokość gniazda regałowego dla paletowej jednostki ładunkowej, należy uwzględnić wymiary kartonów oraz wymagany luz manipulacyjny. Wysokość jednego kartonu wynosi 850 mm. Ułożone są one w dwóch warstwach, co daje łącznie 1700 mm (850 mm x 2). Dodatkowo, konieczne jest dodanie górnego luzu manipulacyjnego, który wynosi 100 mm. Zatem całkowita wysokość gniazda regałowego powinna wynosić 1800 mm (1700 mm + 100 mm), co w przeliczeniu na metry daje 1,80 m. Z uwagi na standardowe praktyki w logistyce, dobrze jest jednak zaplanować nieco większą wysokość, aby zapewnić swobodę operacyjną podczas manipulacji. Wybór wysokości 1,95 m nie tylko spełnia wymogi dotyczące luzu, ale także umożliwia lepszą wentylację i zapobiega uszkodzeniom podczas składowania. Zastosowanie tej wysokości jest zgodne z normami dotyczącymi składowania oraz dobrymi praktykami branżowymi, które sugerują, aby gniazda były projektowane z odpowiednim marginesem, co przekłada się na efektywność operacyjną w magazynach.
Wybór błędnych wysokości gniazda regałowego często wynika z niedostatecznego uwzględnienia wszystkich istotnych wymiarów jednostki ładunkowej. Na przykład, odpowiedzi takie jak 1,70 m mogą być wynikiem błędnego obliczenia wysokości jednego kartonu lub nie uwzględnienia luzu manipulacyjnego. Tylko wysokość złożonej paletowej jednostki ładunkowej wynosi 1,80 m, co oznacza, że wybór 1,70 m nie spełnia wymagań dotyczących luzu. Z kolei odpowiedzi 1,75 m i 1,65 m również są niewłaściwe, ponieważ nie dostarczają wystarczającej przestrzeni do bezpiecznego załadunku i rozładunku towaru. Praktyczne podejście do projektowania gniazd regałowych powinno uwzględniać nie tylko wymiar jednostki ładunkowej, ale także dodatkowe czynniki, takie jak rodzaj używanego sprzętu manipulanckiego, co może wpływać na wymaganą przestrzeń. W przypadku podawania nieodpowiednich wysokości często pomija się również aspekty ergonomiczne, które są kluczowe w zapobieganiu urazom operatorów. Dobrą praktyką jest zawsze przewidywanie dodatkowej przestrzeni, co pozwala uniknąć problemów związanych z brakiem luzu przy manipulacji ładunkiem. Dlatego kluczowe jest podejście oparte na analizie całej jednostki ładunkowej oraz konsekwentne stosowanie się do norm i wytycznych dotyczących składowania.