Koszt całkowity na 1 km został obliczony poprzez dodanie kosztów stałych i zmiennych. Koszty stałe wyniosły 4000 zł, a przewożony dystans wynosił 400 km w jedną stronę. Przy 10 kursach w obie strony, całkowity dystans wyniósł 8000 km (10 kursów x 800 km). Koszt zmienny wynosi 3,50 zł na km, co łącznie daje 28000 zł (8000 km x 3,50 zł/km). Koszt całkowity to suma kosztów stałych i zmiennych, czyli 32000 zł (4000 zł + 28000 zł). Dzieląc całkowity koszt przez całkowity dystans, otrzymujemy 4,00 zł/km. Ważne jest, aby zrozumieć, że w kosztach stałych nie zmieniają się one w zależności od liczby przewozów, co jest kluczowe w branży transportowej, gdzie planowanie kosztów jest istotne dla rentowności. Umożliwia to również przedsiębiorcom efektywne zarządzanie finansami oraz strategię cenową, co jest zgodne z dobrymi praktykami w logistyce.
Niezrozumienie kosztów całkowitych w kontekście transportu może prowadzić do błędnych obliczeń. Często myli się różnicę między kosztami stałymi a zmiennymi, co wpływa na kalkulację kosztów na kilometr. Koszty stałe, takie jak wynajem pojazdów czy opłaty administracyjne, pozostają niezmienne, niezależnie od liczby przewozów, a ich rozkład na transporty jest kluczowy dla określenia ceny za kilometr. Wiele osób może błędnie pomyśleć, że istotne są tylko koszty zmienne, co jest mylące. Na przykład, przy obliczaniu kosztu 4,40 zł/km, ktoś mógłby założyć, że wszystkie koszty zmienne są uwzględnione, jednak nie wziąłby pod uwagę pełnych kosztów stałych. Kolejnym typowym błędem jest zignorowanie całkowitego dystansu przejechanego przez przewozy. Jeśli ktoś obliczyłby koszt na podstawie jedynie pojedynczego kursu w obie strony, mógłby wynieść koszt na poziomie 4,20 zł/km, co jest również nieprawidłowe. W kontekście branży transportowej niezwykle ważne jest dokładne rozumienie tych elementów, aby skutecznie planować finanse i podejmować decyzje dotyczące cen usług, co jest zgodne z najlepszymi praktykami w zarządzaniu logistyka.