Prawidłowa odpowiedź to 8 godzin, ponieważ średni czas realizacji dostaw można obliczyć przez zsumowanie wszystkich czasów dostaw i podzielenie ich przez liczbę dostaw. W tym przypadku suma czasów wynosi 40 godzin (8 + 7 + 9 + 7 + 9), a liczba dostaw to 5. Zatem średni czas dostawy wynosi 40 godzin / 5 dostaw = 8 godzin. W praktyce znajomość średniego czasu dostawy jest kluczowa dla optymalizacji procesów logistycznych oraz planowania przyszłych zleceń. W branży transportowej i logistycznej, organizacje często korzystają z takich statystyk do przewidywania czasów realizacji oraz poprawy efektywności operacyjnej. Średni czas dostawy jest również ważnym wskaźnikiem w zarządzaniu łańcuchem dostaw, ponieważ umożliwia firmom podejmowanie bardziej świadomych decyzji dotyczących zarządzania zapasami i optymalizacji ścieżek transportowych, co w konsekwencji może przyczynić się do zwiększenia satysfakcji klienta i redukcji kosztów operacyjnych.
Wybierając 9 godzin, 7 godzin lub 10 godzin jako średni czas dostawy, można wprowadzić się w błąd, myląc różne pojęcia związane z analizą czasów dostaw. Czas 9 godzin, jako jedna z dostaw, nie może być uznawany za średni czas realizacji, ponieważ średnia nie jest maksymalną wartością żadnej z dostaw. Średnia to miara tendencji centralnej, która odzwierciedla typowy czas realizacji, a nie najdłuższy z czasów dostaw. Wybór 7 godzin również jest błędny, mimo że jeden z wyników jest równy tej wartości, nie uwzględnia on innych dostaw, które wydłużają rzeczywisty czas dostawy. Natomiast 10 godzin jako wartość, nie mająca związku z rzeczywistymi wynikami dostaw, jest wyraźnym błędem logicznym. Biorąc pod uwagę, że normą w planowaniu dostaw jest dążenie do efektywności, kluczowe jest posługiwanie się rzetelną statystyką. W praktyce, średni czas dostawy powinien być analizowany w kontekście wszystkich zrealizowanych dostaw, a nie tylko wybranych wartości. Używając niewłaściwych wartości jako podstawy do dalszego planowania, można doprowadzić do błędnych decyzji w zakresie logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw, co w dłuższej perspektywie może skutkować zwiększeniem kosztów czy obniżeniem poziomu usług.