Odpowiedź "degresywny" jest poprawna, ponieważ stawki taryfowe mają charakter degresywny, co oznacza, że koszt jednostkowy maleje wraz ze wzrostem odległości przewozu. Przykładowo, jeśli analizujemy stawki w Obszarze 1, możemy zauważyć, że przy przewozie na odległość 10 km koszt za 1 km wynosi 15 zł, natomiast przy przewozie na odległość 50 km stawka ta spada do 6,8 zł. Tego rodzaju struktura taryfowa jest powszechnie stosowana w branży transportowej i logistycznej, ponieważ zachęca do korzystania z dłuższych tras, co może prowadzić do optymalizacji kosztów transportu. Degresywność stawek jest często wykorzystywana w umowach długoterminowych oraz w negocjacjach z klientami, gdzie większe zamówienia mogą skutkować korzystniejszymi warunkami cenowymi. Stawki degresywne są zgodne z najlepszymi praktykami w branży, ponieważ pozwalają na efektywne zarządzanie kosztami, a także wspierają lojalność klientów poprzez oferowanie lepszych warunków dla większych zamówień.
Odpowiedzi takie jak "progresywny", "stały" i "malejący" są nieprawidłowe, ponieważ nie odzwierciedlają one rzeczywistego charakteru analizowanych stawek taryfowych. Stawka progresywna oznaczałaby, że koszt jednostkowy wzrasta w miarę wydłużania się odległości, co jest sprzeczne z przedstawionym przykładem. W praktyce, takie stawki zazwyczaj stosuje się w sytuacjach, gdy chcemy zniechęcić do korzystania z określonych usług, co nie ma miejsca w przypadku omawianych taryf, które mają na celu optymalizację kosztów transportowych dla dłuższych tras. Z kolei stawki stałe oznaczają, że koszt za jednostkę pozostaje niezmienny niezależnie od dystansu, co również nie jest zgodne z przedstawionymi danymi. Wreszcie, termin "malejący" może wydawać się zbliżony do degresywnego, ale w rzeczywistości odnosi się do sytuacji, gdzie koszt jednostkowy maleje w sposób nieprzewidywalny, co nie jest przypadkiem w kontekście stawki taryfowej. Kluczowe jest zrozumienie, że degresywność stawki jest świadomym podejściem do ustalania cen w transporcie, które nie tylko sprzyja efektywności kosztowej, ale także buduje relacje z klientami poprzez oferowanie im bardziej korzystnych warunków na podstawie historii współpracy oraz wolumenów zleceń.