Poprawna odpowiedź to średnia arytmetyczna. Obliczanie średniej arytmetycznej polega na zsumowaniu wszystkich wartości i podzieleniu przez ich liczbę. W kontekście analizy danych przewozowych, oznacza to, że dla każdego kwartału sumujemy liczbę kursów wykonanych przez wszystkich kierowców i dzielimy przez liczbę zatrudnionych kierowców. Taki sposób obliczeń jest powszechnie stosowany w analizie danych, ponieważ daje prosty i intuicyjny obraz średnich osiągnięć. Na przykład, jeśli w pierwszym kwartale pięciu kierowców wykonało 50 kursów, a w drugim kwartale ci sami kierowcy wykonali 70 kursów, średnia liczba kursów na jednego kierowcę wyniosłaby (50 + 70) / 5 = 24 kursy na kierowcę. Warto zaznaczyć, że średnia arytmetyczna jest jedną z najczęściej stosowanych miar tendencji centralnej i jest zgodna z wieloma standardami analizy danych w branży transportowej.
Wybór innej metody niż średnia arytmetyczna wskazuje na nieporozumienie dotyczące podstawowych zasady obliczania średnich. Średnia geometryczna jest stosowana w sytuacjach, gdy dane są ze sobą powiązane multiplikatywnie, na przykład w obliczeniach dotyczących wzrostu procentowego, co nie ma zastosowania w przypadku liczby kursów wykonywanych przez kierowców. Podobnie, średnia ważona jest używana, gdy chcemy uwzględnić różne wagi dla poszczególnych wartości, na przykład w ocenach szkolnych, gdzie różne przedmioty mają różne znaczenie, co również nie znajduje zastosowania w analizie kursów transportowych. Metoda chronologiczna odnosi się do analizy danych w czasie, a nie do obliczania średnich. Wybór błędnej metody wskazuje na typowy błąd myślowy polegający na myleniu koncepcji statystycznych, co może prowadzić do nieprawidłowych wniosków. W praktyce ważne jest, aby dobierać odpowiednie metody analizy w zależności od kontekstu danych, co jest kluczowe dla prawidłowego interpretowania wyników i podejmowania decyzji w działalności transportowej.