Model obwodowy organizacji procesu transportowego charakteryzuje się tym, że jeden pojazd podczas jednej trasy dostarcza ładunek do wielu odbiorców, a po zakończeniu dostaw wraca pusty do punktu załadunku. Jest to efektywne podejście, szczególnie w kontekście dystrybucji towarów w miastach, gdzie warunki drogowe oraz czas dostawy są kluczowe. Przykładem zastosowania modelu obwodowego może być dostarczanie paczek przez firmy kurierskie, które odwiedzają szereg klientów w danym rejonie, dostarczając przesyłki w optymalnej kolejności. Taki model pozwala nie tylko na efektywne wykorzystanie floty, ale również na zminimalizowanie kosztów transportu oraz zmniejszenie emisji spalin, co jest zgodne z rosnącymi standardami ekologicznymi w branży logistycznej. W praktyce, projektując trasy dostaw w modelu obwodowym, warto stosować systemy zarządzania transportem (TMS), które umożliwiają optymalizację tras i harmonogramów dostaw.
Wybór innego modelu organizacji procesu transportowego może prowadzić do nieefektywności w realizacji dostaw. Model promienisty zakłada, że pojazd dostarcza ładunki do klientów w rozchodzący się sposób z jednego punktu. W praktyce oznacza to, że każdy transport jest realizowany w formie 'promieni', co może skutkować dłuższymi czasami dostaw i wyższymi kosztami. W modelu sztafetowym pojazdy przemieszczają się w zorganizowanej kolejce, gdzie jeden pojazd przekazuje ładunek innemu w określonej strefie, co również nie odpowiada przedstawionym wymaganiom, ponieważ nie zapewnia zwrotu do punktu załadunku po wszystkich dostawach. Z kolei w modelu wahadłowym pojazdy kursują regularnie między dwoma punktami, co ogranicza ich elastyczność i może prowadzić do nadmiaru pustych przebiegów. Tego typu podejścia często ignorują ważne aspekty, takie jak zmienność popytu czy specyfikę lokalnych rynków, a także nie uwzględniają najnowszych trendów w logistyce, takich jak zrównoważony rozwój czy efektywność energetyczna. Właściwa analiza potrzeb logistycznych oraz wybór odpowiedniego modelu jest kluczowy dla zwiększenia efektywności, redukcji kosztów oraz poprawy jakości usług transportowych.