Koszt 1 tonokilometra (tkm) oblicza się poprzez podzielenie całkowitych kosztów transportu przez całkowity przewieziony ładunek w tonach oraz łączną odległość w kilometrach. W tym przypadku mamy 40 000 zł kosztów transportu, 200 ton ładunku oraz 2 000 km. Zatem wzór na koszt tkm to: koszt transportu / (ładunek * odległość) = 40 000 zł / (200 ton * 2 000 km) = 0,10 zł/tkm. Taka analiza jest kluczowa w logistyce, ponieważ pozwala przedsiębiorstwom ocenić efektywność przewozów oraz zoptymalizować koszty. W praktyce, wiedza o kosztach tkm jest wykorzystywana do podejmowania decyzji o wyborze dostawców, planowaniu tras oraz analizowaniu rentowności operacji transportowych. Przykładowo, firmy, które regularnie przewożą towary, mogą korzystać z tych danych, aby prowadzić negocjacje z przewoźnikami czy identyfikować możliwości redukcji kosztów.
Wybór jednej z niepoprawnych odpowiedzi często wynika z nieporozumienia dotyczącego definicji kosztów transportu oraz jednostek miary. Odpowiedź 10 tkm/zł sugeruje, że koszt jednostkowy jest w odwrotnej relacji do tonokilometrów, co nie jest zgodne z zasadami ekonomii transportu. Koszt tonokilometra powinien być wyrażony w jednostkach walutowych na tonokilometr, a nie jako ilość tonokilometrów na złotówki. Odpowiedź 0,05 km/zł nie ma sensu w kontekście kosztów transportowych, ponieważ łączy niewłaściwe jednostki miary: kilometr i złotówkę, co prowadzi do nieczytelnych i niepraktycznych konkluzji. Z kolei 20 zł/km to całkowicie błędne podejście, które może sugerować pomyłkę w obliczeniach kosztów transportu. Właściwe zarządzanie kosztami w logistyce wymaga zrozumienia, jak analizować dane i interpretować wyniki w kontekście efektywności operacyjnej. Typowym błędem jest mylenie kosztów jednostkowych z całkowitymi kosztami przewozu, co prowadzi do błędnych wniosków o rentowności lub efektywności transportu. Dobrą praktyką jest regularne przeglądanie wskaźników kosztowych oraz ich porównywanie z branżowymi standardami, co umożliwia identyfikację obszarów do poprawy.